En holdning om at alle stilistiske muligheter var utprøvd, og at ingen stil eller noe tema kunne ha noen forrang fremfor andre, skulle bli fremtredende i tysk samtidskunst. Denne holdningen skulle etter hvert bli sett som typisk for den fremvoksende postmodernismen i billedkunsten.
I tillegg til Düsseldorf skulle Köln og Vest-Berlin bli de viktigste sentra for både tysk og internasjonal kunst i 1970- og 1980-årene. I Köln vokste det frem en betydelig kommersiell galleriscene, og flere kunstnere etablerte seg der. Situasjonen i Berlin var en annen enn i byene i vest. I 1960-årene ble byen liggende som en frihavn, innlemmet i det kommunistiske DDR. Flere av kunstnerne derfra hadde flyktet fra østsonen og var på ulike måter preget av sin bakgrunn derfra.
Gerhard Richter var en av mange kunstnere som kom fra Øst-Tyskland for å arbeide i vest. Han hadde med seg et virtuost malerhåndverk fra sin akademitid i Dresden. Hans første viktige bidrag var en billedserie hvor han tok for seg svart-hvite amatørfotografier hentet fra private arkiver, der tyske menneskers dagligliv var dokumentert. Med en metode som senere er blitt kalt appropriasjon (tilegnelse), etterlignet Richter disse ufokuserte og banale bildene.
Richter har malt alt fra fargekart med monokrome rektangler og store abstrakte bilder der ren farge er lagt på med store sparkelkniver for å skape overdådige, syntetiske billedrom. Han har også malt etter fotografier og religiøse scener. Richters maleri har en kjølighet i forhold til personlig uttrykk, men det er en energi og total fortrolighet med maleriet som middel. Hans verker har vært en av de viktigste forutsetningene for en type «free-style»-maleri som man mot slutten av århundret så praktisert av yngre kunstnere i deler av Europa og USA.
Sigmar Polkes virtuose og svært varierte malerier viser humor og kommenterende holdninger til kunst og populærkultur. Hans rasterbilder, der blant annet trykkteknikken blir kommentert, og en serie bilder med sitater av strøktyper, avbildning av banale gjenstander, ofte med ironiske påskrifter, skulle bli sentrale referansepunkter i nyere kunstkritisk debatt.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.