Max Ernst, tysk-fransk maler, grafiker og billedhugger. Han debuterte som kunstner på galleriet Der Sturm i Berlin i 1913. Han bosatte seg i Köln, der han sammen med blant andre Hans Arp grunnla den dadaistiske Kölngruppen i 1919.

Ernst bosatte seg i Paris i 1921, og deltok ved den første surrealistutstilling i 1925. Allerede i 1913 mottok han  inntrykk av Freuds drømmetydninger som skulle inspirere ham i hans arbeid. Han utviklet en egen collageteknikk (forskjellig fra kubistenes collager), som bestod av sammenstillinger av bilder, blant annet klipp fra 1800-tallsillustrasjoner. Han utgav bøkene La Femme 100 Têtes (1929) og Une Semaine de bonté (1934).

Ernst var også den første i moderne kunst til å bruke frottageteknikken (fransk 'gniding'), som bestod i å stryke kull eller grafitt over papir som lå på et underlag av rått tre. Den første samlingen av frottagetegninger ble utgitt i Histoire naturelle (1926). Et stort antall av hans malerier har innslag av frottageformer. Han var bosatt i USA i 1941–48. Hans malerier ble etter hvert mer abstrakte med store flater i klare farger. Han har også arbeidet med skulpturer i stort format. I dag regnes Max Ernst som en av surrealismens fremste kunstnere.

  • Camfield, William A.: Max Ernst : Dada and the dawn of Surrealism, 1993, isbn 3-7913-1260-x
  • Rainwater, R., red: Max Ernst : beyond surrealism : a retrospective of the artist's books and prints, 1986
  • Schneede, Uwe M.: The essential Max Ernst, 1972
  • Spies, W., red.: Max Ernst : a retrospective, 1991
  • Turpin, Ian: Ernst, 2nd ed., 1993

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.