Max Ernst, tysk-fransk maler, grafiker og billedhugger. Han debuterte som kunstner på galleriet Der Sturm i Berlin i 1913. Han bosatte seg i Köln, der han sammen med blant andre Hans Arp grunnla den dadaistiske Kölngruppen i 1919.

Ernst bosatte seg i Paris i 1921, og deltok ved den første surrealistutstilling i 1925. Allerede i 1913 mottok han  inntrykk av Freuds drømmetydninger som skulle inspirere ham i hans arbeid. Han utviklet en egen collageteknikk (forskjellig fra kubistenes collager), som bestod av sammenstillinger av bilder, blant annet klipp fra 1800-tallsillustrasjoner. Han utgav bøkene La Femme 100 Têtes (1929) og Une Semaine de bonté (1934).

Ernst var også den første i moderne kunst til å bruke frottageteknikken (fransk 'gniding'), som bestod i å stryke kull eller grafitt over papir som lå på et underlag av rått tre. Den første samlingen av frottagetegninger ble utgitt i Histoire naturelle (1926). Et stort antall av hans malerier har innslag av frottageformer. Han var bosatt i USA i 1941–48. Hans malerier ble etter hvert mer abstrakte med store flater i klare farger. Han har også arbeidet med skulpturer i stort format. I dag regnes Max Ernst som en av surrealismens fremste kunstnere.

  • Camfield, William A.: Max Ernst : Dada and the dawn of Surrealism, 1993, isbn 3-7913-1260-x
  • Rainwater, R., red: Max Ernst : beyond surrealism : a retrospective of the artist's books and prints, 1986
  • Schneede, Uwe M.: The essential Max Ernst, 1972
  • Spies, W., red.: Max Ernst : a retrospective, 1991
  • Turpin, Ian: Ernst, 2nd ed., 1993

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.