friluftsmaleri

Friluftsmaleri er maleri direkte etter naturmotivet, under åpen himmel.

I eldre tid ble friluftsmaleri vesentlig drevet som skisse- og studiearbeid, mens det endelige bilde ble utarbeidet under atelierets mer konstante lysforhold. De spesielle problemene ved friluftsmaleri ble for alvor tatt opp av den engelske landskapsskole fra begynnelsen av 1800-tallet, blant annet av John Constable, Richard Parkes Bonington og andre. Impulser herfra ble opptatt i det franske plein air-maleri. Med impresjonismens gjennombrudd rundt 1870 ble friluftsmaleriet satt i høysetet som den eneste kunstnerisk forsvarlige måte å male utendørs motiver på.

I Norge innleder Amaldus Nielsen og Frederik Collett friluftsmaleriet, og fra ca. 1880 får de følge av hele naturalistgenerasjonen med Frits Thaulow, Christian Krohg og Erik Werenskiold i spissen. Med ekspresjonismens gjennombrudd mister det sin dominerende stilling, men har spilt en vesentlig rolle for utviklingen av det moderne fargesyn i maleriet.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.