En bondebegravelse malt av Erik Werenskiold, en av Norges mest kjente naturalistiske malere. Maleriet eies i dag av Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. Foto: Nasjonalmuseet, bildet er falt i det fri

. fri

Naturalisme er en kunstoppfatning som har naturen som forbilde og en nøyaktigst mulig gjengivelse av den som formål, uten bruk av idealiserende eller abstraherende midler.

Er du interessert i naturalismen innenfor ulike felt kan du lese artiklene:

Det finnes naturalistiske tendenser i malerkunst og skulptur til alle tider, men periodebetegnelsen naturalisme er i det vesentlige blitt hengende ved tiden ca. 1840–70, mens realismen derimot oftest begrenses til 1870- og 1880-årene. Termen naturalisme benyttes likevel til tider synonymt med realisme.

Maleriet dominerte under naturalismen, og maktet som ingen annen kunstart å gi illusjon av virkelighet. Livets mindre påaktede sider og det dagligdagse skulle trekkes frem; naturens heslighet var også et motiv, «en hestelort like gjerne som en rose» (Fritz Thaulow).

I Frankrike var Gustave Courbet den sentrale skikkelsen, i Tyskland ble Münchenskolen den ledende. En rekke norske malere dro dit fra 1869 og utover i 1870-årene: Harriet Backer, Hans Heyerdahl, Kitty Kielland, Gerhard Munthe, Eilif Peterssen, Otto Sinding og Erik Werenskiold.

  • Weisberg, Gabriel P.: Beyond impressionism : the naturalist impulse, 1992, New York : Abrams
  • Østby, Leif: Fra naturalisme til nyromantikk, 1934

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.