En bondebegravelse malt av Erik Werenskiold, en av Norges mest kjente naturalistiske malere. Maleriet eies i dag av Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. Foto: Nasjonalmuseet, bildet er falt i det fri

. fri

Naturalisme er en kunstoppfatning som har naturen som forbilde og en nøyaktigst mulig gjengivelse av den som formål, uten bruk av idealiserende eller abstraherende midler.

Er du interessert i naturalismen innenfor ulike felt kan du lese artiklene:

Det finnes naturalistiske tendenser i malerkunst og skulptur til alle tider, men periodebetegnelsen naturalisme er i det vesentlige blitt hengende ved tiden ca. 1840–70, mens realismen derimot oftest begrenses til 1870- og 1880-årene. Termen naturalisme benyttes likevel til tider synonymt med realisme.

Maleriet dominerte under naturalismen, og maktet som ingen annen kunstart å gi illusjon av virkelighet. Livets mindre påaktede sider og det dagligdagse skulle trekkes frem; naturens heslighet var også et motiv, «en hestelort like gjerne som en rose» (Fritz Thaulow).

I Frankrike var Gustave Courbet den sentrale skikkelsen, i Tyskland ble Münchenskolen den ledende. En rekke norske malere dro dit fra 1869 og utover i 1870-årene: Harriet Backer, Hans Heyerdahl, Kitty Kielland, Gerhard Munthe, Eilif Peterssen, Otto Sinding og Erik Werenskiold.

  • Weisberg, Gabriel P.: Beyond impressionism : the naturalist impulse, 1992, New York : Abrams
  • Østby, Leif: Fra naturalisme til nyromantikk, 1934

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.