Faktaboks

Yves Klein
Uttale
klɛ
Født
28. april 1928, Nice, Frankrike
Død
6. juni 1962, Paris, Frankrike
Leap Into the Void

Yves Klein, Le Saut dans le Vide («spranget ut i tomrommet»), fotomontasje, 1960. Kleins kunstneriske aksjon er et uttrykk for frihet og overgivelse.

Av /Yves Klein.
Lisens: CC BY NC 2.0
Avtrykk

Yves Klein hadde stor betydning for utviklingen av den postmoderne kunsten. Hans Anthropometries er skapt ved at nakne kvinner påført blåmaling laget avtrykk med kroppen på lerretet.

Avtrykk, 1962, Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden.

© /KF-arkiv ※ BONO .
Lisens: Vernet verk

Yves Klein var en fransk kunstner. På grunn av sin idérikdom og integrasjon av de forskjelligste materialer og teknikker blir Klein regnet som en av de betydeligste forløperne for utviklingen av kunsten i Vesten etter 1960.

Klein var en sentral figur i den franske nyrealisme-bevegelsen (nouveau réalisme), dannet i 1960 som et motsvar til den amerikanske popkunsten. I løpet av en kort karriere utarbeidet han en radikal kunstnerisk produksjon som omfattet skulptur, maleri, performance, fotografi, musikalske komposisjoner, artist's books og konseptuelle kunstprosjekter. Hans altomfattende virksomhet åpnet for nye måter å forstå kunstnerrollen på, slik han anså sitt hele liv for å være et kunstverk.

Kunstnerisk arbeid

Klein søkte å «frigjøre fargen fra strekens stengsel» gjennom bruk av monokrome (ensfargede) malerier, noe som for ham var den eneste formen for maleri som kunne «gjøre det absolutte synlig».

International Klein Blue, Le Vide og Anthropometries

Fra 1949 eksperimenterte han med ulike farger i sine monokromer inntil han i 1957 utviklet en egen blåfarge han kalte International Klein Blue (IKB).

I 1958 vakte han skandalepreget sensasjon med en utstilling kalt Le Vide («tomheten», den fulle tittelen var La spécialisation de la sensibilité à l’état matière première en sensibilité picturale stabilisée, Le Vide) på Galerie Iris Clert i Paris. Utstillingen bestod av et i utgangspunktet tomt galleri med hvite vegger. Klein organiserte åpningen som en hendelse, blå drinker ble servert og vakter fra Republikanergarden sørget for at et begrenset antall betraktere kunne entre galleriet samtidig.

Samme år eksperimenterte han med bilder laget som avtrykk av nakne kvinnekropper påført blå IKB-maling, det han kalte Anthropometries. I 1960 vakte han igjen oppsikt med en demonstrasjon av hvordan anthropometriene hans ble til. Nakne kvinner innsmurt med blåmaling dro hverandre over lerreter lagt på gulvet; «forestillingen» ble akkompagnert av hans egen Symphonie Monotone, der én note ble holdt i ti minutter, etterfulgt av ti minutters stillhet.

Le Saut dans le Vide / Dimanche

I november 1960 offentliggjorde Klein den kjente fotomontasjen Le Saut dans le Vide («spranget ut i tomrommet»), et foto fremstillende Klein som kaster seg fra andre etasje i en bygning i en Paris-forstad. Bildet, som er satt sammen av to fotografier, ble publisert i Kleins artist's book Dimanche («Søndag») som var formet som en firesiders fullformat-avis og solgt i aviskiosker i Paris i løpet av én dag.

Dimanche inneholdt også tekster og andre av Kleins kunstverk, inkludert manifestet Theatre du Vide. Manifestet består av en rekke beskrivelser av performance-handlinger som kan ses som parallelle til og til dels forløpere for fluxus-kunstens happenings.

Klein utarbeidet også teorier om luftarkitektur og tegnet ildfontener og ild-vann-fontener. I Galerie Iris Clert stilte han også ut svamper. I 1960 laget han sine første cosmogonies (malerier utformet av vann, vind og lignende), og året etter begynte han med ildmalerier.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg