Jesus viser seg for disiplene i Emmaus, olje på lerret, 141 × 196,2 cm, malt av Caravaggio i 1601. Emmaus er stedet hvor Jesus viste seg for to disipler (og en ansatt ved spisestedet) etter oppstandelsen. Situasjonen som beskrives i Lukasevangeliet (24,13–31), er dramatisk, og Caravaggio får frem dette gjennom fordelingen av lys og mørke områder. Legg særlig merke til det skarpe lyset fra venstre som streifer ansiktet til Jesus og disippelen til høyre (Peter?) og det skyggelagte området bak ham.

The National Gallery, London.
Lisens: CC BY NC ND 4.0
Maria, Jesus (som barn), Anna og døperen Johannes (som barn), kull og hvitt kritt på papir, tegning utført av Leonardo da Vinci, 1499–1500. Deler av motivet er er lagt i mørke og kontrastert mot lysere områder som gir inntrykk av tredimensjonalitet.
The National Gallery, London.
Lisens: CC BY NC ND 4.0

Chiaroscuro er en en teknikk som gjelder fordelingen av lyse og mørke områder i maleri, tegning og grafikk.

Faktaboks

Uttale
kiarå-sk'orå
Etymologi
fra italiensk chiaroscuro
Også kjent som

clair-obscur, clairobscur, lysdunkel

Det italienske ordet chiaroscuro er satt sammen av chiaro (lys) og oscuro (mørk), som tilsvarer det norske ordet lysdunkel og det franske clair-obscur.

Teknikken går ut på fordele lyse og mørke områder i et bilde slik at fordelingen både virker samlende og ekspressiv. Ansikter, hender og gjenstander i forgrunnen av bildet blir opplyst og kontrastert mot en mørk bakgrunn og kan tre frem som tilsynelatende tredimensjonale.

I utvidet forstand blir chiaroscuro dessuten anvendt i fotografi, film, arkitektur og skulptur.

Chiaroscuro og tenebroso

Chiaroscuro dreier seg først og fremst om den aksentuerte fordelingen av lyse og mørke områder i et bilde som helhet.

Den italienske betegnelsen tenebroso gjelder derimot kontrasten mellom sterkt opplyste detaljer (som fra et spotlys) og en mørk bakgrunn.

Chiaroscuro og tenebroso har flere fellestrekk, men også ulikheter.

Maleri og tegning

Fordeling mellom mørk bakgrunn og lysere forgrunn finner man i flere av Leonardo da Vincis malerier og tegninger. Figurenes tredimensjonale volumer er satt opp mot en mørk bakgrunn.

På 1600-tallet fikk chiaroscuro som teknikk for fordeling av lyse og mørke områder i et maleri bred tilslutning. Mange malere var opptatt av chiaroscuro som et hjelpemiddel til å iscenesette en dramatisk situasjon med sterke følelser. Det gjelder ikke minst Caravaggio og hans etterfølgere.

Rembrandt anvendte chiaroscuro mer som et middel til å fremkalle intensitet og sensitivitet i portretter.

Romantikkens malere tok teknikken opp igjen som dramatiserende virkemiddel i første halvdel av 1800-tallet. Det gjelder eksempelvis Eugène Delacroix.

Noen få norske kunstnere på 1800- og 1900-tallet har av og til komponert enkelte malerier etter prinsippene for chiaroscuro. Det gjelder blant andre Peder Balke og Hans Gude.

Malere fra og med impresjonismen har i liten grad benyttet chiaroscuro.

LystringKrøderen, olje på lerret, 115 × 159 cm, malt av Hans Gude og Adolph Tidemand i 1851. Lys fra fakkelen og månen legger deler av motivet i mørke, andre deler blir tildels sterkt opplyst, kontraster mellom opplyste og mørke områder.

/Nasjonalmuseet, Oslo.
Lisens: CC BY 4.0

Grafikk

Kyss IV, tontresnitt, også kalt chiaroscuro-tresnitt, på papir, 47,1 × 47,8 cm, utført av Edvard Munch i 1902. Munch har her brukt to trykkfarger, en svart og en grå, og han har benyttet to trykkplater, en til hver trykkfarge.

/Nasjonalmuseet, Oslo.
Lisens: CC BY 4.0

I grafikk er chiaroscuro en teknikk som gjelder tresnitt hvor de forskjellige fargene holdes innen en begrenset skala av fargenyanser slik at kontrasten mellom lyse og mørke områder trer tydelig frem. På norsk kalles denne teknikken tontresnitt.

Teknikken innebærer at to eller flere trykkplater benyttes etter hverandre. Første trykkplate etterlater mørke områder og omriss av figurer og gjenstander på papiret. Neste trykkplate etterlater lysere fargenyanser. De deler av papiret som ikke er dekket av farge, trer frem som lyse eller hvite områder.

Denne teknikken ble utviklet på begynnelsen av 1500-tallet av tyske og italienske kunstnere. En kjent italiensk utøver er Ugo da Carpi.

Norske kunstnere har også benyttet teknikken. Det gjelder ikke minst Edvard Munch.

Fotografi

I fotokunsten blir chiaroscuro ofte benyttet som et stemningsskapende eller dramatiserende virkemiddel.

Olaf Væring har fotografert bygninger og landskaper i Oslo. I enkelte av disse fotografiene løfter den kontrastfylte fordelingen mellom belyste og mørke områder frem motivets stemning.

I Tom Sandbergs portrettfotografier er chiaroscuro et viktig element i karakteriseringen av den portretterte.

Utsikt fra Rederiforbundets bygning, Oslo, fotografert av Olaf Væring i 1934–1935. Eksempel på stemningsskapende kontraster mellom lys og mørke.
/Nasjonalmuseet, Oslo.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Film noir

Film noir, Jane Greer og Robert Mitchum i Out of the Past fra 1947. I sjangeren film noir er dramatiske kontraster mellom lys og skygge et typisk kjennetegn.

.
Lisens: Public Domain

Bruk av chiaroscuro kan skape dyster belysning og gi opplevelsen av noe uavklart. Skarpe kontraster mellom lys og skygge er typisk for sjangeren film noir. I denne typen thriller- og kriminalfilm er mørklagte gater og værelser med flakkende lys spenningsskapende kjennetegn.

Kontraster mellom lys og skygge ble mye benyttet i fransk og amerikansk film i 1940-årene og er senere blitt et vanlig filmatisk virkemiddel.

Arkitektur og skulptur

De senere tiårene er det blitt normalt å flombelyse historiske bygninger, eksempelvis kirker og festningsanlegg. Ved å rette elektrisk spotlys mot begrensede deler av et arkitektonisk kulturminne eller en moderne bygning blir enkelte områder opplyst og andre lagt i mørke.

Tilsvarende iscenesettende lyssetting gjelder for statuer og fontener som er plassert i parker eller i sammenheng med bygninger.

I relieffer er kontrasten og overgangen mellom lyse og mørke områder forårsaket av selektiv belysning, et vesentlig virkningsmiddel.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Baxandall, Michael (1995). Shadows and Enlightenment. New Haven: Yale University Press
  • Helliesen, Sidsel (2008). Vi ser på grafikk. Oslo: Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
  • Mørstad, Erik (1996). Malerileksikon. Oslo: ad Notam Gyldendal

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg