D4 av . Falt i det fri (Public domain)

László Moholy-Nagy

Faktaboks

László Moholy-Nagy
uttale:
mˈåhåj nadj
født:
20. juli 1895, Bácsborsód
død:
24. november 1946, Chicago, USA
László Moholy-Nagy var en representant for den konstruktivistiske retningen innen abstrakt kunst.
Av .

László Moholy-Nagy. Nikkelkonstruksjon, 1921. Museum of Modern Art, New York.

Av /KF-arkiv ※.

Reklameplakat av László Moholy-Nagy, fra midten av 1920-årene.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

László Moholy-Nagy var en ungarsk billedkunstner og kunstteoretiker, representant for den konstruktivistiske retningen innen abstrakt kunst. Han arbeidet med maleri, metall, glass, fotografi og film, og interesserte seg også sterkt for de kunstneriske uttrykksformers samarbeid i arkitekturen.

Tidlige år

Moholy-Nagy avbrøt sine jusstudier for å tjenestegjøre i den østerriksk-ungarske armeen under første verdenskrig, ble såret i kamp og begynte etter krigen å tegne og male. Han kom i 1919 til Berlin, der han sluttet seg til dadaistene rundt avantgardegalleriet Der Sturm.

Bauhaus

I 1923 ble han invitert til kunst- og designskolen Bauhaus av dens grunnlegger Walter Gropius, og bidrog til å bygge opp skolens konstruktivistiske profil. Moholy-Nagy markerte sin tro på teknikkens og industriens ledende rolle ved å undervise studentene iført rød kjeledress, og ble raskt en populær og inspirerende lærer.

Scenografi og skulptur

Moholy-Nagy sa opp sin stilling ved Bauhaus i 1927 og flyttet tilbake til Berlin, der han blant annet engasjerte seg i scenografioppdrag ved teateret. Samtidig fullførte han et av sine mest kjente verk – «Lichtrequisit» eller «Light Prop», senere bedre kjent som «Light Space Modulator», en bevegelig skulptur i stål og glass med projisert lys.

Emigrasjon

Etter nazistenes maktovertakelse emigrerte Moholy-Nagy i 1934 til London og i 1937 til Chicago. Her åpnet han sammen med sin landsmann Gyorgy Kepes og med støtte fra Walter Gropius kunstskolen New Bauhaus, som i 1939 ble etterfulgt av The School of Design. På grunn av økonomiske vanskeligheter fikk begge skoler kort levetid, og de siste årene av sitt liv viet Moholy-Nagy seg til utøvende virksomhet innen maleri, skulptur og fotografi, foruten kunstteoretiske arbeider.

Forfatter og teoretiker

Han har skrevet en rekke bøker, blant annet kunstmanifestet The New Vision (1928, ny utgave 1947) og Vision in Motion (1947). Moholy-Nagys teoretiske arbeider er i økende grad blitt trukket fram som inspirasjonskilder for nyere fagfelt som digital design og bildebehandling.

Les mer i store norske leksikon

Litteratur

  • Heyne, Renate. László Moholy-Nagy: The Photograms – A Catalogue Raisonne. Hatje Cantz. 2009.
  • Rubio, Oliva Maria og Vicenzo Vitiello. László Moholy-Nagy: The Art of Light. La Fabrica. 2010.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg