Collage, papier collé, bilder med påklistrede materialer. I Stilleben med fiolin og krus (1909–10) innførte Braque dette for første gang ved å slå inn en spiker i en sterkt abstrahert komposisjon. Ved sin høye realitetsgrad understreket spikeren bildets totale uvirkelighet.

Bruk av «virkelige» gjenstander som trikkebilletter, avisutklipp og så videre i bildene ble mye benyttet av Picasso, Braque og andre av kubistene. Collageteknikken appellerte sterkt til og ble brukt både av dadaistene og surrealistene, da gjerne i overraskende eller absurde konstellasjoner.

Eksempler på tidlige dadaistiske collager er serien Fatagaga (1919) av Max Ernst og Hans Arp. Collageteknikken er todimensjonal, eller i lavt relieff. Der kunstneren benytter seg av tredimensjonale gjenstander kalles teknikken assemblage eller ready-made.

Denne artikkelen er hentet fra

Artikkelen ble sist oppdatert 03.12.2015

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Fagansvarlig for Termer og begreper i bildende kunst

Erik Mørstad Universitetet i Oslo

Fagansvarlig har ansvar for å:

  • Vurdere endringsforslag fra leserne
  • Svare på spørsmål i kommentarfeltet
  • Skrive nye artikler
  • Forvalte og oppdatere gamle artikler

Vil du bli fagansvarlig?

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.