Orange Marilyn
Andy Warhol skapte flere silketrykk av Marilyn Monroe etter skuespillerens død i 1962; samtlige versjoner er basert på et stillbilde fra filmen Niagara fra 1953. Orange Marilyn er laget i 1964.
Av /Scanpix.
Interiør II

Richard Hamilton, Interiør II, 1964. Tate Gallery i London

© /KF-arkiv ※ BONO.
Lisens: Vernet verk

Roy Lichtenstein har i maleriene Girl with Ball, Mr. Bellamy og Step-on Can with Leg appropriert teknikk og motiver fra tegneserier og illustrasjoner i aviser og tidsskrifter, samt reklame.

Library of Congress, Washington, D.C.

Popkunst er en moderne kunstretning som i hovedsak oppsto i Europa og USA i 1950- og 1960-årene som en kunstnerisk respons på etterkrigstidens nye forbruksmønstre og populærkultur. Kunstnerne benyttet teknikker og visuelle uttrykk knyttet til eller hentet fra den alminnelige virkeligheten, for eksempel tegneseriestriper, reklame- og nyhetsbilder, forbruksvarer og emballasje. Popkunsten var et uttrykk for en ny realisme i billedkunsten, med ønske om å komme nærmere dagliglivets erfaringer, i motsetning til det abstrakte maleriets formalisme og lyriske idealisme.

Faktaboks

Etymologi
fra engelsk popular art, ‘populær kunst’

Popkunstens fascinasjon for og bruk av den såkalte «lavkulturens» estetikk gjør den til et tidlig eksempel på postmodernisme i billedkunsten.

Sentrale kunstnere

Blant retningens mest framstående profiler er amerikanske Andy Warhol, Roy Lichtenstein, James Rosenquist og Claes Oldenburg.

Popkunsten gjorde seg imidlertid først gjeldende i Storbritannia, med kunstnere som Richard Hamilton, Allen Jones, Peter Blake og Eduardo Paolozzi, etter hvert også David Hockney og R. B. Kitaj. Paolozzi laget sine første kollasjer med utklipp fra kulørte tidsskrifter allerede i 1947 – hans I was a rich man's plaything er det første kunstverket som inneholder ordet «pop», i en tegneserieaktig sky som kommer ut av en pistolmunning. Paolozzi og Hamilton var tilknyttet Independent Group, en gruppe kunstnere, arkitekter og kritikere som lot seg inspirere av Hollywood-filmer, popmusikk, tegneserier, teknologi og industridesign i sitt kunstneriske arbeid. I 1956 deltok de på den toneangivende utstillingen This Is Tomorrow på Whitechapel Gallery i London, som viste viktige verker fra popkunstens tidligste fase.

I Tyskland samlet en gruppe kunstnere seg under tittelen «kapitalistisk realisme» (Kapitalistischer Realismus) tidlig i 1960-årene, blant disse Sigmar Polke og Gerhard Richter, som søkte å reflektere konsumkulturen og et samfunn stadig mer gjennomsyret av mekaniske bildemedier. I fransk kunst så man tilsvarende tendenser med nyrealismen, nouveau réalisme, og kunstnere som Yves Klein, Jean Tinguely, Jacques Villeglé, Niki de Saint Phalle og Raymond Hains. I 1950-årenes japanske kunst ble Gutai-gruppen, med blant andre Jiro Yoshihara (1905–1972) og Sadamasa Motonaga (1922–2011), kjent for happenings, konseptuelle prosjekter og eksperimentelt maleri, mye på linje med de samtidige fluxus- og popkunstnerne i Europa og USA. Yayoi Kusama markerte seg i 1960-årenes kunstmiljø i New York.

Blant andre sentrale kunstnere som kan forbindes med popkunsten er amerikanske Marisol Escobar, Jim Dine og Ed Ruscha, tyske Konrad Lueg og Hans-Peter Feldmann, Daniel Spoerri og César i Frankrike og Claudio Tozzi i Brasil.

Neo-pop

Popkunstens ambisjon om å bryte ned grensene mellom kunsten og det vanlige livet har hatt stor betydning for senere samtidskunst. I nyere tid har kunstnere som amerikanske Jeff Koons, Keith Haring og Richard Prince, japanske Takashi Murakami og britiske Damien Hirst benyttet uttrykk og teknikker forbundet med popkunsten i det som enkelte har karakterisert som «neo-pop» eller nypop. Også flere kunstnerne i den løse grupperingen kalt Pictures Generation, som Cindy Sherman og Barbara Kruger, kan knyttes til popkunsten slik de har gjort bruk visuelle og retoriske grep fra film, reklame og nyhetsmedia for å utforske og stille spørsmål om bildene som omgir oss.

Reaksjon på abstraksjonen

Brigid Polk

Gerhard Richters portrett av Brigid Polk, olje på lerret, 1971. Brigid «Polk» Berlin var skuespiller og en sentral skikkelse i kretsen rundt Andy Warhol. The Doris and Donald Fisher Collection, San Francisco Museum of Modern Art

Av /Scanpix.

Popkunsten oppsto delvis som en reaksjon på 1940- og 1950-årenes abstrakte ekspresjonisme. I tiårene rundt andre verdenskrig var europeisk og amerikansk billedkunst preget av subjektiv symbolisme med et eksistensialistisk og metafysisk innhold. Malerier ble gjerne utført i store formater med en uttrykksfull og intens bruk av kunstneriske virkemidler som bar spor etter kraftfulle kroppslige bevegelser, med store, gjerne pastose penselstrøk og rennende maling. Den abstrakte kunsten ble av 1950-årenes unge kunstnere oppfattet som dyster, virkelighetsfjern og elitistisk. Popkunsten var på sin side både glamorøs og folkelig – den var «for alle», slik dens etter hvert største stjerne, Andy Warhol, uttrykte det.

  • «Pop Art is: popular, transient, expendable, low-cost, mass-produced, young, witty, sexy, gimmicky, glamorous, and Big Business.» Richard Hamilton i brev til Alison og Peter Smithson i 1957

Bakgrunn

I Saw the Figure 5 in Gold

Charles Demuths futuristisk-inspirerte maleri I Saw the Figure 5 in Gold fra 1928 regnes som et eksempel på «proto-pop» i amerikansk kunst. Metropolitan Museum of Art i New York.

Popkunsten sprang ut av tidligere kunstretninger som mellomkrigstidens dadaisme, og arbeidet til kunstnere som Kurt Schwitters og Marcel Duchamp, og den senere nydadaismen og kunstnere som amerikanske Jasper Johns, Robert Rauschenberg, Larry Rivers, Ray Johnson og John Cage. Schwitters' eksperimenter med kollasjer laget av avissider, trikkebilletter og godtepapir, og Duchamps introduksjon av readymade-objektet, ble et utgangspunkt blant annet for Rauschenbergs såkalte kombinasjonsarbeider (combines). I disse satte Rauschenberg maleriet sammen med fotografier, flasker, klokker og så videre. Jasper Johns benyttet motiver og generisk design fra den allmenne tegnkulturen i sine malerier, som Flag, en malerisk tolkning av det amerikanske flagget, og Target, der motivet er en alminnelig målskive.

Allerede fra 1920-årene malte Charles Demuth, og noe senere Stuart Davis, kollasj-inspirerte motiver med innslag av maskinformer, industriell arkitektur, bokstaver og signalfarger fra reklameverdenen. Sammen med Edward Hoppers realistiske avbildninger av bensinstasjoner, tomme butikkfasader og diners regnes disse kunstnernes arbeid som forgjengere for popkunsten og 1960-årenes nyrealistiske maleri i USA.

Traumene i det banale

Tanken om at det ikke eksisterer noe egentlig estetisk hierarki i kulturen, og at kunst derfor kan hente sitt innhold fra en hvilken som helst kilde, er blant popkunstens viktigste ideer. Kunstnerne viste et både fascinert og kritisk blikk på kulturen de var del av. Der den abstrakte ekspresjonismens framsto som en utforskning av sjelelivets traumer, kan popkunsten forstås som en søken etter underliggende traumer i det overfladiske og banale. Warhols såkalte Death and Disaster-motiver – gjentatte bilder av Marilyn Monroe, som døde i 1962 etter å ha inntatt en overdose medisiner, og tilsvarende av dramatiske bilulykker og den elektriske stolen – viser en mer tvetydig respons på det amerikanske samfunnet. Likeledes er James Rosenquists monumentale maleri av et F-111 jagerfly (1965), et våpen utviklet og tatt i bruk under Vietnamkrigen, en peker til modernitetens og masseproduksjonens skyggeside.

Teknikk og uttrykk

M-Maybe, portrait of a girl

Roy Lichtenstein, M-Maybe, 1965. Wallraff-Richartz Museum i Köln

© /KF-arkiv ※/BONO 2005.
Lisens: Vernet verk

Kunstnere som Warhol, Ruscha og Rosenquist hadde bakgrunn som illustratører, reklametegnere, grafiske designere og skiltmalere, og gjorde bruk av anonyme, mekaniserte og industrielt framstilte bilder og gjenstander som motiv eller som del av kunstverket. Teknikker som kollasj og assemblage, silketrykk og en utstrakt bruk av readymades og approprierte bilder er typisk for popkunstens visuelle uttrykk. Det samme er bruken av klare, kontrastrike farger, rasterteknikk, hardkantete former og sterke konturer.

Flere av popkunstnerne framstilte sine motiver i serier av like, eller tilnærmet like bilder. Den repetetive estetikken, mest framtredende i Warhols silketrykk, framstår som en refleks av den mekaniserte bildekulturen den springer ut fra.

Sentrale verk

Spoonbridge and Cherry
Claes Oldenburg og Coosje van Bruggen, Spoonbridge and Cherry, 1988. Minneapolis skulpturpark
Av /AP Photo/Jim Mone/Scanpix.

Andy Warhol står fram som popkunstens mest betydningfulle skikkelse, og mange av hans verker oppleves nærmest som ensbetydende med kunstretningen. Særlig hans silketrykk med motiver av kjente forbruksvarer – Campbell's suppebokser, Coca Cola-flasker og Brillo-såpeesker – og av celebriteter som Monroe, Elizabeth Taylor og Elvis Presley har blitt emblematiske for popkunsten.

Richard Hamiltons kollasj Just What Is It That Makes Today's Homes So Different, So Appealing? fra 1956 regnes av mange som det første egentlige popkunstverket. Roy Lichtensteins mange appropriasjoner av tegneseriestriper fra første halvdel av 1960-årene er nesten like karakteristiske for retningen som Warhols arbeid; det samme er Claes Oldenburgs monumentale skulpturer som framstiller matvarer, husholdningsartikler og bruksgjenstander. David Hockneys maleri A Bigger Splash (1967) framstiller den amerikanske middelklassedrømmen og er blant kunstnerens mest kjente. Ed Ruschas silketrykk av en bensinstasjon, Standard Station (1966), er likeledes et av den amerikanske etterkrigskunstens mest ikoniske kunstverker.

Flere popkunstnere gjorde seg bemerket også i musikkverdenen. Hamilton og Peter Blake utformet platecovere for The Beatles, henholdsvis The White Album (1968) og Stg. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967), og Warhol gjorde det samme for, i tillegg til å produsere, Velvet Undergrounds debututgivelse The Velvet Underground & Nico (1967). Warhol utformet flere covere, blant annet for The Rolling Stones, Liza Minnelli og Diana Ross.

Popkunst i Norden

Blad frå Imperialismens dagbok II
Per Kleiva er blant norske kunstnere som blir knyttet til popkunsten. Silketrykket Blad frå imperialismens dagbok II er fra 1971. Nasjonalmuseet i Oslo
© /BONO.
Lisens: Vernet verk

Popkunsten fikk et begrenset nedslag i nordisk kunst. Blant de fremste kunstnerne som kan knyttes til bevegelsen er Öyvind Fahlström i Sverige, Albert Mertz, Poul Gernes og Per Kirkebys tidlige verker i Danmark, Erró på Island og de tidlige arbeidene til finske Paul Osipow.

Norsk popkunst

Kjartan Slettemark, Nixon Visions, 1971
/BONO.
Lisens: Vernet verk

Norsk kunstliv var fremdeles i 1960-årene dominert av en kontinental, franskpåvirket abstraksjon. Blant norske kunstnere som kan knyttes til popkunstneriske uttrykk er kunstnerkollektivet GRAS med blant andre Per Kleiva, Anders Kjær, Morten Krohg, Siri Aurdal og Willibald Storn. Kleiva hadde selv bakgrunn som dekorasjonsmaler. Han ble kjent med den amerikanske popkunsten i 1965 etter et besøk til Louisiana-museet og utstillingen 106 former for kjærlighet og fortvilelse, og presenterte deretter sine karakteristiske, kontraststerke materialbilder og silketrykk.

Med GRAS-kunstnernes tilknytning til ml-bevegelsen fikk den norske popkunsten en tydeligere politisk slagside tidlig i 1970-årene, der særlig protesten mot den amerikanske krigføringen i Vietnam ble et dominerende motiv. Industriavfall og mer metaforiske tolkninger av konsumsamfunnets skyggesider fikk en betydelig plass i norsk popkunst utover i tiåret.

Også kunstnere som Sidsel Paaske, Kjartan Slettemark, Berit Soot Kløvig, Marius Heyerdahl og Pushwagner blir i varierende grad knyttet til popkunsten slik den etablerte seg i 1960- og 1970-årene. Blant kjente verker fra perioden er Kjartan Slettemarks kollasj-variasjoner over et portrett av den amerikanske presidenten Richard Nixon, Nixon Visions (1971–1973), Pushwagners episk anlagte og dystopiske bilderoman Soft City (1969–1975) og Sidsel Paaskes Brent fyrstikk (1966), en realistisk gjengivelse av en utbrent fyrstikk i kjempeformat.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Foster, Hal; Mark Francis: Pop, Phaidon, 2005, isbn 0-7148-4363-6
  • Livingstone, Marco: Pop art : a continuing history, 2000, isbn 0-500-28240-4, finn boken
  • Finborud, Lars Mørch; Thomas Flor (red.), Pop etc. – norsk popkunst 1964–1974, Orfeus forlag/Henie Onstad Kunstsenter, 2015.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg