Paul Cézanne. Selvportrett, omkring 1885. Ny Carlsberg Glyptotek, København.

Fri. fri

Paul Cézanne, fransk maler, en av portalskikkelsene til 1900-tallets maleri.

Han var sønn av hattefabrikant Louis-Auguste Cézanne, som ble bankier 1848. Han vokste opp i gode kår, ble allerede som skolegutt venn av Émile Zola, som benyttet Cézanne som forbilde til maleren Claude Lautier i romanen L'Oeuvre; vennskapet gikk over styr 1886.

Sin første kunstneriske utdannelse fikk Cézanne ved kunstskolen på hjemstedet, han forsøkte seg på det juridiske studium 1859–61, drog deretter til Paris på det frie Académie Suisse 1861–63. I Paris traff han de fleste av de senere impresjonister, Renoir, Sisley, Monet, Pissarro; Manet traff han først 1866. Hans første kunstneriske løpebane artet seg som en rekke skuffelser og delvis som en kamp mot faren, som ønsket utdannelsen annerledes.

Blant hans første hovedverker er Onkel Dominique, hans favorittmodell, andre kjente arbeider er Jernbaneskjæringen. 1871–74 oppholdt han seg i Paris og malte sammen med Pissarro. Maleriene La Maison du pendu (Den hengte mannens hus) og Antonius' fristelse markerte et skritt i utviklingen mot en massiv formoppfatning.

Cézanne fornyet arbeidet med stilleben, laget komposisjoner især med epler og dekorativt draperte duker, og han brukte bare kunstneriske virkemidler for å gi gjenstandene dybde. Han stilte ikke ut på den annen impresjonistutstilling, men kom med 17 bilder i 1877. På grunn av motgang ble han mer og mer innesluttet, og da faren på grunn av økonomien tvang ham til å skilles fra sin familie, drog han til Aix og l'Estaque. Noen av sine yndlingsmotiver fant han ved l'Estaque nær Marseillegolfen, hvor han malte en rekke bilder. Han når i disse bildene frem til en forenkling av landskapet, sjøen reiser seg som en klar og blå vegg mellom stramt komponerte fjellmasser og landsbyhusenes kubiske masser.

Cézanne tilbrakte årene 1882–84 i Sør-Frankrike, og arbeidet sammen med Renoir og Monet. Inntil 1895, da han for godt slo seg ned i Aix, pendlet han mellom Paris og Sør-Frankrike. Helt fra sine unge dager hadde han også arbeidet med figurstudier, hvor han når frem til stor forenkling. Det kommer tydelig frem i Gutten i den røde vesten (1890–95) og i Kortspillerne (1890–92), som han først malte med fem personer rundt bordet i et interiør. I den siste varianten sitter bare to tilbake og interiøret er borte, vi ser bare bordets rektangulære flate og flasken. Det genremessige og fortellende har veket for en monumental løsning. Et av hans mest populære landskapsmotiver er de av Mont Sainte-Victoire, som han malte i en rekke versjoner.

I den siste delen av hans liv viker det tunge, pastose strøk for en lett og luftig teknikk, men hans vei mot stramning av linjer og flater fortsetter. Han laget store, figurrike komposisjoner som Baigneuses (hovedverk 1895–1905 i Philadelphia Museum of Art) og Baigneurs, der figurer og landskap stemmes inn i en lukket og forenklet komposisjon, som i kraft av sine enkle geometriske prinsipper virker monumental. Ambroise Vollard, som var hans kunsthandler, laget en stor utstilling 1895, etter den steg hans popularitet frem til hans død.

Cézannes betydning ligger i at han strammet opp billedflaten ved hjelp av form og farge. Han understreket linjens verdi, reduserte formene geometrisk mot «kuben, sylinderen og kjeglen». Han ville gjenskape den klassiske komposisjon, dens likevekt og ro. Ved å forenkle de maleriske virkemidlene nådde han en større helhetsvirkning og en monumentalitet som ingen av hans impresjonistvenner fant. Han har hatt stor betydning for 1900-tallets kunst, ikke minst som inspirator for kubismen.

Representert i Nasjonalgalleriet i Oslo med Landskap fra Jas-de-Bouffan, Provence (1878–83), Landskap fra Provence (1885), Epler og fajansemugge (1885) og Portrett (1898–1900).

Onkel Dominique Metropolitan Museum of Art, New York 1865
Jernbaneskjæringen Neue Pinakothek, München 1867–70
Paul Alexis og Émile Zola Privat eie 1869–70
Dr. Gachets hus Musée d'Orsay, Paris 1873
Huset til den hengte mannen i Auvers Musée d'Orsay, Paris 1873
L'Éstaque Musée d'Orsay, Paris 1882–85
Havet ved L'Éstaque Musée Picasso, Paris 1883–88
Selvportrett med palett Stiftung Sammlung E. G. Bührle, Zürich 1885–87
Mardi Gras Pusjkin-museet, Moskva 1888
Kortspillere Musée d'Orsay, Paris 1890–92
Gutten i den røde vesten Stiftung Sammlung E. G. Bührle, Zürich 1890–95
Stilleben med fruktkurv Musée d'Orsay, Paris 1888–90
Stilleben med Cupido Courtauld Institute Galleries, London 1895
Epler og appelsiner Musée d'Orsay, Paris 1895–1900
Stilleben med løk Musée d'Orsay, Paris 1895–1900
Stilleben med epler og ferskener National Gallery of Art, Washington D.C. 1905
Mont Sainte-Victoire Philadelphia Museum of Art 1902–06
Mont Sainte-Victoire Kunstmuseum, Basel 1904–06
Badende (Grandes Baigneuses), Philadelphia Museum of Art 1898–1905
Badende The Barnes Foundation, Philadelphia 1900–05
Badende National Gallery, London 1900–05

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.