Ernst Barlach, tysk billedhugger, grafiker og dikter. Studerte i Dresden, senere i Paris. Barlach arbeidet mest i tre, der de plastiske problemer omkring den fast avgrensede treblokken særlig opptok ham. Omkring 1906 fant han frem til sin egen personlige ekspresjonistiske stil. Blant en lang rekke figurer kan nevnes Tiggersken (1907) og Den ensomme (1911). Ved siden av Minne var det ingen av de betydeligere skulptører som reflekterte art nouveau-tendensene så klart. Det som preger den senere delen av hans skulptur, er kampen mellom det statiske og det dynamiske – lukket inne i stramme konturer – slik man ser det i et av hans hovedverk, Syngende mann (1930). Blant hans større arbeider kan nevnes Panikk og krigsminnesmerket ved universitetskirken i Kiel (1928). Under Hitler var Barlachs kunst bannlyst i Tyskland.

Barlach laget også tegninger og litografier, f.eks. Kristus og tiggeren, mange som illustrasjoner til hans egne dikt. Blant hans skuespill, som også har ekspresjonistisk preg, kan nevnes Der tote Tag (1912), Der arme Vetter (1918) og Der Findling (1922). I 1930 fikk Barlach Kleistprisen for dramaet Die Sündflut.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.