Utsnitt av «Komposisjon VIII» fra 1923 av . Falt i det fri (Public domain)

Vasilij Kandinskij

Faktaboks

Vasilij Kandinskij

Russisk Василий Васильевич Кандинский, engelsk transkripsjon Wassily Kandinsky

Uttale
kandˈinskij
Født
16. desember 1866, Moskva
Død
13. desember 1944, Neuilly-sur-Seine (utenfor Paris)
Vasilij Kandinskij i 1913
Vasilij Kandinskij
Av /Sturm Verlag (Berlin).
Akhtyrka, 1901.
Av .

På hvitt 2, 1923.

Av .

Vasilij Kandinskij var en russisk maler og kunstteoretiker og en av grunnleggerne av det abstrakte maleriet.

Fra fauvisme til abstraksjon

Kandinskij begynte som maler under Franz von Stuck i München i 1896. Han kom tidlig i kontakt med det moderne franske maleriet, var påvirket av fauvistene og utstilte på Salon d'Automne i 1904–1907. I 1909 dannet han en kunstnergruppe med Aleksej von Jawlensky, og i 1910 malte han sine første helt abstrakte malerier.

Kunstpioner

Året etter grunnla han gruppen Der blaue Reiter, og i 1912 utkom Über das Geistige in der Kunst (Om det åndelige i kunsten). Der formulerte han prinsippene for den gjenstandsløse kunsten og hevdet kunstnerens rett til suverent å sette seg ut over den konkrete virkeligheten. Samme år trådte han i kontakt med Der Sturm-gruppen i Berlin.

På reisefot

Årene fra 1914 til 1921 oppholdt Kandinskij seg i Russland. Der spilte han en ledende rolle i det nye kunstlivet, ble professor og grunnla 30 museer. I 1921 måtte han forlate landet under omleggingenen av den sovjetiske kulturpolitikken. I 1922 ble han lærer i farge- og formteori ved Bauhaus og var i 1924 med på å danne gruppen Die Blauen Vier. I 1926 kom læreboken Punkt und Linie zur Fläche. Kandinskij slo seg ned i Paris i 1933.

De første abstrakte maleriene

Hans første abstrakte malerier var fargemusikalske harmonier og hadde bare navn av Komposisjon. Etter første verdenskrig ble de mer geometriserte og kan virke som splintrede krystaller i sterke farger mot ensfarget, ofte nøytral bakgrunn. Denne fasen skyldes hans kontakt med konstruktivismen.

Bauhaus

Etter forbindelsen med Bauhaus ble hans maleri mer rytmisk betont og de kaleidoskopiske formene underordnet i større komposisjoner. I 1930-årene mottok han impulser fra Joan Miró. Med amøber, mikrober og andre organismer fra en mikroskopisk verden synes hans arbeider å nærme seg virkeligheten igjen, om enn en hittil ukjent.

Forfatteren Kandinskij

Kandinskij har hatt stor betydning som kunstteoretisk forfatter og inspirasjonskilde for det abstrakte maleriet i Europa. I 1913 kom han med en selvbiografi.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Barnett, Vivian Endicott: Kandinsky at the Guggenheim
  • Hahl-Koch, Jelena: Kandinsky, 1993
  • Roethel, Hans K. & Jean K. Benjamin: Kandinsky, 1979
  • Roethel, Hans K. & Jean K. Benjamin: Kandinsky : catalogue raisonné of the oil-paintings, 1982-84, 2 b.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg