Max Klinger. Salome, 1886/1891. Malt gips.

Wallraf-Richartz-Museum, Köln. Falt i det fri (Public domain)

Max Klinger, tysk maler, raderer og billedhugger. Debuterte 1878 med åtte pennetegninger, Über das Thema Christus, som betegnet et brudd med enhver tradisjon og vakte stor oppsikt og forargelse. Han gav deretter ut en rekke grafiske serier, hvor han nærmer seg en symbolistisk uttrykksform, bl.a. en serie Brahms-fantasier, mens han som maler forblir realistisk figur- og landskapsmaler. Hovedverker er Kristus i Olympen (1897) og Den greske kulturverden (1909), begge figurrike komposisjoner av stort format med et visst teatralsk tilsnitt. Omkring 1900 begynte han å interessere seg for skulptur; hans mest kjente arbeid er det symbolfylte Beethovenmonument (1899–1902), sterkt polykromt og utført i forskjellig farget marmor. Klinger utgav Malerei und Zeichnungen (1891); hans brev ble utgitt 1924.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.