Mobil, skulptur hvor bevegelsen er et av de fremste virkemidler. Karakteriseres gjerne av hårfint avveide konstruksjoner hvor fargede metalldeler, opphengt i tynne tråder, balanserer i et mer eller mindre forgrenet vektsystem. Bevegelsen forutsettes igangsatt for hånden, av vinden eller ad mekanisk vei.

Den mobile skulptur går tilbake til futurismens forsøk på å fremstille bevegelsens faser. Den første mobil ble skapt av Marcel Duchamp i 1913 med utgangspunkt i et sykkelhjul. Vladimir Tatlin, Naum Gabo, Antoine Pevsner og László Moholy-Nagy eksperimenterte i begynnelsen av 1920-årene videre med konstruksjoner i forskjellige materialer, som glass og stål. I 1922 utgav Moholy-Nagy og A. Kemény «Manifestet over det dynamisk-konstruktive kraftsystem». Den som med størst hell har arbeidet med mobiler er Alexander Calder, som begynte sine eksperimenter 1931; nevnes må også Lynn Chadwick. Til mobilene regnes også de såkalte rotorrelieffer, en form for roterende kartongskiver skapt av Marcel Duchamp 1935. Blant senere typer mobiler kan nevnes méta-mécaniques, som drives av motor og er uteksperimentert av blant andre Jean Tinguely.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.