Tilman Riemenschneider

Faktaboks

Tilman Riemenschneider
Uttale
rˈi:mənʃnaidə
Født
1460, Heiligenstadt, Eichsfeld
Død
7. juli 1531, Würzburg
omtrentlig fødselsår
Tilman Riemenschneider: Det Hellige Blods Alter, 1501-05. St. Jacob kirke, Rothenburg
Av .
Lisens: Public Domain
Tilman Riemenschneider: Midtfeltet i Det Hellige Blods Alter med "Jesu siste måltid". St. Jacobs kirke, Rothenburg
Av .
Lisens: CCBY-SA 4.0

Tilman Riemenschneider var en tysk billedhugger som levde samtidig med Albrecht Dürer og Veit Stoss, og regnes for å være en av de fremste kunstnerne innenfor sengotikken i Tyskland.

Han var først og fremst en fremragende treskjærer. Lindetre var den tresorten han brukte mest, men han arbeidet også i sandstein, marmor og alabast. Selv om mange av verkene hans var malte og forgylte, var han blant de første tyske skulptørene som i flere arbeider også lot være å fargelegge trefigurene sine. Bare detaljer som øyne og lepper var malt, mens resten var behandlet med farget pigment.

Riemenschneider lærte sannsynligvis håndverket i Strasbourg og Ulm før han i 1483 flyttet til Würzburg der han etablerte et stort verksted med mange assistenter.

Han hadde i perioden 1504–1525 flere stillinger i byadministrasjonen. Under Bondekrigen (1524–25) satt han en kort tid i fengsel fordi han sympatiserte med opprørerne. Det førte til at han mistet kommunale verv og oppdragsgivere. Den tapte statusen gjorde at han nærmest ble glemt som kunstner etter sin død. Først da gravsteinen hans ble oppdaget i 1822, fikk han tilbake anerkjennelsen som en stor kunstner.

Riemenscnhneider ga sine figurer et sterkt menneskelig utseende. Ansiktene var ofte lange og magre med et melankolsk uttrykk. Gjennom en mesterlig behandling av materialet fikk han fram deres indre og dype følelser. Flagrende draperier med skarpe folder var typiske trekk. Verkene hans var mer balanserte og harmoniske enn mye av samtidig tysk kunst, og viser overgangen mellom sengotikk og renessanse.

Altertavler

Tilman Riemenschneider: Jomfru Marias Alter, ca. 1505-10. Herrgottkirche, Creglingen
Av .
Lisens: GNU

Riemenschneider laget en rekke altertavler mellom 1485 og 1525, men det er bare to som fortsatt er bevart i sin helhet.

Hans tidligste dokumenterte verk var Münnerstadt-Alteret for kirken St. Maria Magdalena i Münnerstadt, påbegynt i 1490 og ferdig i 1492. Alteret var viet til Maria Magdalena, 10 meter høyt og en av de første utskårne altertavlene som ikke var fargelagt. Men det umalte verket ble tydeligvis den gang ikke godtatt som et ferdig arbeid, så i 1504–1505 fullførte Veit Stoss oppdraget med å male og forgylle altertavlen. Alteret ble demontert mellom 1649 og 1653, men i 1980 ble det delvis rekonstruert på samme sted med kopier og noen av de originale verkene. Resten av Riemenscneiders opprinnelige skulpturer er nå i museer i Berlin og München.

Det Hellige Blods Alter, utført i 1501–1505 i St. Jacob kirke, Rothenburg, er et hovedverk og det tidligst utførte av de to altertavlene som fortsatt er bevart og står på sin opprinnelige plass. I midtfeltet er det en fremstilling av Jesu siste måltid. Riemenschneider har skildret apostlenes bekymring gjennom levende ansiktsuttrykk og gester. Han har utformet gevantene slik at tydelig linjeføring i de skarpe foldene binder figurene sammen til et hele.

Den andre av de bevarte altertavlene er Jomfru Marias alter, utført i cirka 1505–1510 i Herrgottkirche, Creglingen. I midtfeltet vises Marias Himmelfart. Feltet krones av en utskåret baldakin med ornamentikk i et sirlig mønster preget av sengotisk stil. På sin typiske måte brukte Tiemenschneider også her linjene i draperiene til å binde figurene sammen og samle komposisjonen til en helhet. Figurene framstår nærmest som vektløse og de inderlige ansiktsuttrykkene forsterker det religiøse innholdet.

Arbeider i stein

Timan Riemenschneider: Eva, 1491-93. Franken Staatliches Museum für Kunst- und Kulturgeschichte, Würzburg
Av .
Lisens: CCBY-SA 4.0

Skulpturene av Adam og Eva, utført i 1491–1493, på sydportalen til Marienkapelle i Würzburg, var hans første offentlige oppdrag i byen og markerte starten på hans berømmelse. De idealiserte kroppene er mykt modellert i lys sandstein. Adam og Eva ser unge og uskyldige ut, med et henført uttrykk i ansiktet. Riemenschneiders opprinnelige verk er nå erstattet av kopier. Originalene befinner seg i Franken Staatliches Museum für Kunst- und Kulturgeschichte, Würzburg.

Gravmælet for keiser Henrik II og Kunigunde er et hovedverk i marmor som Riemenschneider laget for Katedralen i Bamberg, påbegynt i 1499 og ferdig i 1513. Keiserparet er realistisk framstilt der de ligger på lokket av sarkofagen. Rundt sidene er det relieffer som viser scener fra legender knyttet til parets liv.

I 1526 laget han Begråtelsen, et relieff i sandstein, for Klosterkirken i Maidbronn. Dette var sannsynligvis det siste selvstendige verket han utførte etter fengselsoppholdet i 1525.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg