Düsseldorfskolen var en tysk malerskole som vokste frem i første halvdel av 1800-tallet, og som i blomstringstiden 1830–1870 var et av de ledende kunstsentrene på det europeiske kontinentet. Skolen var et resultat av prøyssisk kulturpolitikk og den ble nyorganisert av Wilhelm von Schadow, som i 1826 flyttet fra Berlin sammen med blant andre Carl Ferdinand Sohn, Theodor Hildebrandt, Karl Friedrich Lessing og Eduard Bendemann.
Undervisning
Akademiet hadde et av sin tids mest avanserte undervisningsopplegg. «Elementærklassen» var en forskole som tok imot elever helt ned til 12-årsalderen, men kunstelev ble man først i «Forberedelsesklassen», hvor det ble undervist i perspektiv og drevet ferdighetsøvelser ved at elevene tegnet etter rundskulpturer, antikke skulpturer og aktmodeller. I tillegg kom forelesninger i anatomi og kunsthistorie, særlig malerihistorie. Denne opplæringen var obligatorisk.
Andre del av forberedelsesklassen var inndelt i flere linjer, «Byggeskolen», «Kobberstikkerskolen» og så videre, hvor «Malerskolen» hadde én seksjon for figurmaleri og én for landskapsmaleri. Ved den siste måtte man kopiere andre landskapsmalerier før man fikk ta fatt på egen hånd. Historiske, litterære og religiøst pregede emner stod høyt i kurs, og malernes nære forhold til teateret påvirket komposisjon og lyssetting.
Etter hvert gled skolen over til genremaleriet, med scener fra landsbyen og dagliglivet, ofte med småhumoristiske eller sentimentale poenger. Blant landskapsmalerne var brødrene Andreas og Oswald Achenbach og Johann Wilhelm Schirmer de ledende. Elevene i landskapsklassen ble innprentet at de måtte legge realistiske naturobservasjoner til grunn for sine malerier.
Skisser og studier gjorde kunstnerne ute i naturen, mens de store lerretene ble utarbeidet på malersalene. Motivet behøvde ikke referere til noe bestemt sted, en fri bearbeidelse av korrekt gjengitte enkeltdeler og detaljer var tilstrekkelig for at komposisjonen kunne kalles naturtro eller «naturalistisk». Selv om fargebruken kunne være frisk i skissene, hendte det at store komposisjoner fullført på atelieret hadde grelle fargekontraster. J. C. Dahl hadde advart mot den gyldne koloritten som dominerte hos mindre dyktige Düsseldorfmalere.
Les mer i Store norske leksikon
Litteratur
- Askeland, Jan, red.: Düsseldorf & Norden, 1976 (utstillingskatalog)
- Die Düsseldorfer Malerschule: [Ausstellung] Kunstmuseum Düsseldorf 13. Mai-8. Juli 1979, [...], 1979, isbn 3-8053-0409-9
- Haverkamp, Frode & Marit Lange, red.: Der aander en tindrende Sommerluft varmt over Hardangerfjords Vande-, 2003 (utstilling: Nasjonalgalleriet, 2003), isbn 82-90744-87-0
- Hütt, Wolfgang: Die Düsseldorfer Malerschule: 1819-1869, 1995, isbn 3-363-00634-9
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.