Luxembourg har fem dagsaviser, de er knyttet til de store politiske partiene og mottar betydelig statsstøtte. Den største er den tospråklige Luxemburger Wort/La Voix du Luxembourg (grunnlagt 1848, opplag ca. 88 000). Den eies av landets katolske biskop, og er knyttet til det kristelig-demokratiske partiet. Nest størst er Tageblatt (grunnlagt 1913, opplag ca. 30 000), den eies av fagbevegelsen og er tilknyttet det sosialdemokratiske partiet. Dessuten selges aviser fra andre europeiske land, og salget av aviser ligger svært høyt i forhold til folketallet. Avisspråkene er tysk, fransk og letzebuergesch.

Radio og fjernsyn er reklamefinansiert. 1931–91 var slik virksomhet helt kontrollert av ett privat monopol, Compagnie Luxembourgeoise de Télédiffusion (CLT), eid av belgisk-franske interesser. En lov som tillot nasjonale radio- og TV-stasjoner, brøt monopolet 1991. 1997 fusjonerte CLT med det tyske film- og TV-selskapet UFA. CLT-UFA sender fra Luxembourg, men retter seg mot andre land i Europa. Selskapet har en rekke radio- og TV-kanaler, de aller fleste har RTL (Radio-Télévision Luxembourg) i navnet. Etter at radio- og TV-monopolet ble brutt, har det kommet 5–6 radiostasjoner i tillegg til Radio Lëtzebuerg (Radio Luxembourg) som sender på fransk, engelsk og andre språk. Fjernsynssendinger startet i 1955. I 1985 ble satellittselskapet SES (Société Européenne des Satellites) grunnlagt. Morselskapet er nå SES Global og virksomheten er siden 2001 blitt drevet av SES Astra. SES lanserte 1988 den første Astra-satellitten, og senere er flere satellitter kommet til, slik at SES Astra nå distribuerer 1300 digitale og analoge radio- og TV-kanaler via 13 satellitter.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.