Den eldste lyrikken i vesterlandsk litteratur er den greske, der vi har tekster som kan dateres til cirka 800 fvt. Sapfos kjærlighetslyrikk fra cirka 600 fvt. skiller seg ut som en inderlig og personlig lyrikk, der korlyrikk og mer offentlige tekster hadde dominert. Faste strofemønstre og faste metriske mønstre basert på stavelseslengde ble etablert og har vært avgjørende som modell for senere lyrisk diktning. For den romerske lyrikken var grekerne et opplagt forbilde, slik de homeriske epos lå til grunn for Vergils Aeneiden. Horats' oder og Ovids Metamorfoser hører til det beste i lyrikken fra antikken.
Fra middelalderen finnes en rekke samlinger og enkeltdikt på latin ved siden av en folkediktning på mange språk og i mange land, ofte beslektet, og nedskrevet først langt senere. Med lyriske diktere som Petrarca, som benyttet folkespråket og skrev over 300 sonetter, får vi en inderlig kjærlighetslyrikk som både tematisk og formelt får stor betydning for ettertiden. Sonetteformen er et av de viktigste faste mønstre i lyrikktradisjonen, selv om det finnes flere varianter av den. Vagantviser og trubadurdiktning er viktige innslag i middelalderens lyrikk, men etter hvert som bøker blir vanlig med trykkekunsten og et lesende publikum etableres, blir tallet på forfattere og diktutgivelser på ulike former og uttrykksmåter uendelig stort.
Lyrikken er en viktig litteraturform i skiftende perioder og epoker, men har sin rikeste blomstringstid og får høystatus særlig i den romantiske perioden rundt år 1800 med diktere som Goethe og Schiller i Tyskland og Wordsworth og Coleridge i Storbritannia, etterfulgt av Byron, Shelley og Keats. Den franske symbolismen etter midten av 1800-tallet skapte et helt nytt lyrisk uttrykk med Baudelaire og hans etterfølgere. 1900-tallets lyrikk preges fremfor noe av mangfold og variasjon, der den ene «-isme» har avløst den andre. Lyrisk modernisme er likevel et fellesbegrep som uttrykker noe av viljen til fornyelse, eksperimentering og utprøving av nye former, og har direkte eller indirekte hatt betydning også for den mer tradisjonsbundne lyrikk på 1900-tallet.
Kommentarer (2)
skrev Karoline Braathen
svarte Kjell-Olav Hovde
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.