Den første radiostasjonen ble etablert i Pittsburgh, USA, i 1920. I årene som fulgte utviklet radioen seg til å bli et betydningsfullt massemedium. Det nye mediet hadde sin gullalder i 1930- og 1940-årene, og spesielt den annen verdenskrig ble viktig for radioens gjennombrudd som nyhetsformidler. I Norge var radioen, før fjernsynet kom i 1960, en sentral og samlende faktor i samfunnslivet fordi nordmenn lyttet til de samme nyhetene og de samme underholdningsprogrammene.

De viktigste trekkene ved radioen de første tiårene var at den var internasjonal og grenseoverskridende på en helt annen måte enn andre medier, at den nådde et stort antall mennesker samtidig, og at den var et utpreget sosialt medium; radioapparatene var store og tunge møbler som fikk en sentral plass i hjemmene. Folk samlet seg rundt radioapparatene for å lytte. Med innføringen av transistorradioen i 1960 ble radioapparatene flyttbare og lyttingen mer individuell, slik at det sosiale aspektet for en stor del forsvant.

Et privat selskap, Kringkastingsselskapet A/S, startet i 1925 de første ordinære radiosendingene i Norge, men åtte år senere fikk Norsk rikskringkasting (NRK) monopol på all kringkasting. Frem til 1981 fantes det kun en radiokanal i Norge. Da fjernsynet ble en sterk konkurrent til radioen, valgte mange europeiske kringkastingsselskaper å satse på en egen kanal med musikkradio. NRK valgte isteden i 1960- og 1970-årene å utvikle distriktsradioen, noe som da var i tråd med de politiske signalene fra Stortinget.

I 1981 startet prøvesendingene til NRK P2, og samme år ble nærradiosendinger tillatt. Frem til dette tidspunkt hadde NRK Radio jevnt og trutt mistet lyttere til fjernsynet; i slutten av 1970-årene var det for første gang flere som så fjernsyn enn som lyttet til radio i Norge. Etableringen av NRK P2 og nærradioene førte til at flere hørte på radio, men bare for en kort tid. I 1993 skjedde det igjen store forandringer i norsk radio: NRK opprettet en ny kanal, P3, spesielt rettet mot yngre lyttere som NRK ønsket å vinne tilbake fra nærradiostasjonene. Den første rikssdekkende reklamefinansierte radiokanalen, P4 – Radio Hele Norge, ble også etablert i 1993, og oppnådde raskt en betydelig andel av radiolytterne. Enda en riksdekkende reklamefinansiert kanal, Kanal 24, nå Radio Norge, ble etablert 2004. Antall nærradioer var i 2006 noe over 5000.

Se også Norge (massemedia) og Norsk rikskringkasting.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.