De fleste bibelforskere mener at enkelte korte poetiske stykker i Den hebraiske bibel kan være svært gamle. Vi hører om barna som sang under sin lek (Sakarja 8,5), og om de voksnes sang under arbeidet (Salmenes bok 65,14). Om natten lød vekterens sang oppe fra tårnet (Jesaja 21,11 ff.). Man diktet drikkeviser (Jesaja 23,16), kjærlighetssanger, klagesanger ved dødsfall (2 Samuelsbok 1,19 ff.) og høytidssanger (Salmens bok 45), som skal være diktet i anledning av en konges bryllup.
Ved siden av de private og ikke-religiøse diktene finner vi den offisielle politiske diktningen (slag- og seierssanger, spottesanger, velsignelser og forbannelser, kongehymner). Den har ofte samtidig et religiøst preg, siden politikk og religion ofte stod i nær forbindelse med hverandre. Den eldste religiøse diktningen var kultdiktning knyttet til den offisielle gudstjenesten: den større forsamlingens hymner (lovprisninger av guddommen) og klagesanger (under pest, krig og uår), og den enkeltes takkoffer eller klagesanger til guddommen. Atskillige av disse sangene har kanskje vært foredratt, i form av vekselsang, av et kor og ofte ledsaget av instrumentalmusikk og dans.
Poetiske fortellinger har som formål å glede og begeistre. I likhet med den lyriske folkediktningen er det vanlig å anta at den opprinnelig er blitt muntlig overlevert. Hit hører myter, det vil si fortellinger om guder, for eksempel de fleste fortellingene i urhistorien (1 Mosebok 1–11), som også var inspirert av religiøse forestillinger i de omliggende landene, ikke minst Mesopotamia. Bibelens versjoner, som ble skrevet og redigert av israelittiske prester og skrivere, er omformet og modifisert, slik at de ble forenlige med deres egne forestillinger og tanker om guddommens vesen og handlemåte.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.