Profet, en som i ekstase eller på annen måte mottar og forkynner guddommelige åpenbaringer. Det er karakteristisk for profeten at han eller hun på et eller annet tidspunkt blir en person med hellig status, og at budskapet anses for å være gyldig for all fremtid. Budskapet inneholder ofte et sterkt element av kritikk av det bestående samfunn eller av en etablert religion som profeten ønsker å endre på radikal måte.

De tidligste historisk kjente profeter er først og fremst Zarathustra og de gammeltestamentlige profeter som Hosea, Jeremia og Amos. I Det nye testamente betegnes både døperen Johannes og Jesus som profeter (Matt 13,57; 14,5). Jesus kan typologisk regnes som profet, men har en langt mer omfattende rolle i kristendommen, der han ikke så meget formidler et budskap som han selv er budskapet.

De profeter som virket i Israel og Juda i tiden før bortførelsen (586 f.Kr.), kalles ofte «domsprofeter» på grunn av det store innslag av domsord i deres forkynnelse. Betegnelsen blir i faglitteraturen også brukt om profeter i andre religioner, for eksempel Muhammad. De fremste domsprofeter i Juda (Sør-riket) var Amos, Hoseas og Mika, og i Israel (Nord-riket) Jesaja og Jeremia. De forkynte ikke lenger som enkelte av sine forgjengere uforbeholden lykke og fremgang for sitt land og sitt folk, men på bakgrunn av sine anklager om sosial urett og frafall fra Israels gud forkynte de straff over sitt eget folk.

I islam er Allahs sendebud Muhammad den siste og største av en lang rekke av profeter. Koranen omtaler blant andre Noa, Abraham, Isak, Jakob, Moses, Jesus og Muhammad som profeter. Muhammad ble sendt til araberne som tidligere ikke hadde motatt en profet og en lov. Muhammad kalles «profetenes segl» (sure 33,40); han formidler det endelige budskapet ved å bringe et skrift (Koranen) og en lov (sharia).

Når en profetisk religion først er organisert, viser den vanligvis sterk motvilje mot å godta nye profeter, som i stedet blir forfulgt og så langt som mulig brakt til taushet. Både jødedom, kristendom og islam har imidlertid helt til vår tid stadig frembrakt nye profeter (Sabbatai Zevi, Savonarola, Mirza Ghulam Ahmad). Enkelte profeter i moderne tid har dannet nye religioner; Joseph Smith grunnla Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige etter en åpenbaring fra Kristus og fra engler som gav ham Mormons bok.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.