Etter at Josef ble født ønsker Jakob å ta sin familie tilbake til Kanaan. Han spør Laban om tillatelse, men denne forsøker å oppholde ham og lurer ham til å bli. Men Jakob er også lur, og benytter ventetiden til, med Jahves hjelp, å skaffe seg egne husdyr og andre eiendeler (1. Mosebok 30,25–43). Nå gir hans gud ham ordre om å dra, og Jakob forbereder hjemreisen uten å si noe til Laban. Lea og Rakel er rasende på faren som de mener har tatt fra dem både medgiften og den eiendom som skulle tilhøre dem selv og barna.
Jakob tar med seg sine koner, tjenestejenter og barn, samt de eiendeler han ellers har samlet, og begir seg på vei. Mens Laban er borte stjeler Rakel Labans små hellige beskyttelsesfigurer (terafim). (Små terrakottafigurer, ofte i kvinneskikkelse, er funnet i veldig mange hus i hele Kanaan og Det gamle Israel.) Laban blir sint og setter etter dem, men Jahve advarer ham mot å skjelle ut Jakob. Men når han når dem igjen spør han likevel hvorfor Jakob har stjålet «husgudene» hans. Jakob vet ikke at de er hos Rakel og ber ham lete etter dem. Laban leter nå over alt, men Rakel har lagt dem i kamelsadelen og satt seg på dem, og forteller ham at siden hun «er i kvinners tid» (har menstruasjon), så kan hun ikke reise seg. Laban finner ingenting, og det hele ender med at han og Jakob blir enige og slutter en pakt med hverandre (1. Mosebok 31, 14–55).
På veien møter de Esau, som har med seg fire hundre mann. Jakob plasserer da sine koner og barn slik at tjenestejentenes barn står først, så Lea og hennes barn, mens Rakel og sønnen Josef står bakerst. Men det viser seg at Esau ikke er sint lenger, og brødrene ender med å gå hver til sitt. Etter ankomsten i Kanaan får Rakel en sønn til, Benjamin, men hun dør i forbindelse med fødselen og blir gravlagt nær Betlehem (1. Mosebok 16–20).
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.