Hezekia, sønn av kong Akas, og konge av Juda rike fra ca. 727–697 fvt. I motsetning til sin far, som i bibeltekstene anklages for å ha introdusert fremmed kult i tempelet i Jerusalem, blir Hiskia omtalt som en god og rettferdig konge (2. Krønikebok 29,2). Han skal både ha ødelagt lokale offerhauger rundt om i landet og ha renset tempelet for både gudebilder og Ashera-pæler.

Hiskia får også æren for å ha ødelagt den populære kobberslangen som ikke lenger ble ansett for å høre hjemme i tempelet (2. Kongebok 18, 4). Hans reformer preget den videre utviklingen av den offisielle kulten.

Hiskias liv er godt dokumentert, både gjennom bibeltekster og assyriske annaler. Annalene redegjør både for Hiskias oppstand mot assyrerne og hans senere underkastelse under Assyrias konge. På 1980-tallet ble det også funnet et avtrykk av et stempel som har tilhørt kongen selv. Teksten lyder: "Tilhører Hiskia (sønn) av Akas, konge av Juda." Stempelet var også prydet med et egyptiskinspirert bilde av en bevinget skarabé. Det ble funnet i en privat samling og funnstedet er ikke gjort rede for. I forbindelse med utgravningene av området syd for Tempelhøyden, 2015 fant arkeologien Eilat Mazar et nytt og fullstendig avtrykk. 

De første to tiårene av hans regeringstid skal kong Hiskia ha opptrådt som en lojal undersått og betalt tributt. Men i år 701 fvt. marsjerte assyrerkongen Sankerib vestover for å knuse diverse oppstander i vasallstatene langs kysten. For å sikre Jerusalems vannforsyning, lot Hiskia hugge ut en tunnel fra Gihon-kilden og inn bak byens murer. Denne er fremdeles tilgjengelig. Inne i tunnelen fant arkeologene den såkalte Siloam-innskriften, der det fortelles hvordan arbeiderne klarte å møtes midt i tunnelen.

Etter at Sankerib hadde ødelagt og plyndret et stort antall byer og bystater, sto Juda for tur. I følge bibeltekstene erobret Sankerib 46 judeiske byer. Beleiringen av byen Lakish (Lakisj) er også vel dokumentert på relieffer fra palasset i Ninive. Deretter startet beleiringen av Jerusalem. Ingen av de overleverte tekstene gir opplysninger om hvor lenge beleiringen varte, men øyensynlig hadde innbyggerne hatt god tid til å styrke befestningene i forkant (2. Krønikebok 32,5). Det berettes også at profeten Jesaja var tilstede i byen under beleiringen og oppfordret til å holde ut (Jesaja 36–37). Byen ble til slutt spart, Sankerib vendte tilbake til Ninive, men Hiskia måtte likevel betale tributt til assyrerkongen. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.