Hiskia

Faktaboks

Hiskia

Hezekia, Hezekiah, Esekias

700–tallet fvt.
Hiskias tunnel
Inne i Hiskias tunnel
Av .
Lisens: CC BY 2.0
Siloam innskriften er utstilt i Istanbul Araceological Museum.
Siloam innskriften
Av .
Lisens: CC BY 2.0

Hiskia var konge av Juda rike fra cirka 725–697 fvt. Han var han sønn av kong Ahas. Hiskias liv er godt dokumentert, både gjennom bibeltekster og assyriske annaler.

I motsetning til sin far Ahas, som i bibeltekstene anklages for å ha vanhelliget tempelet i Jerusalem og for å ha praktisert fremmed kult, blir Hiskia omtalt som en gudfryktig og riktig handlende konge (andre Krønikebok 29,2).

Ifølge bibeltekstene skal kong Ahas både ha fått laget støpte bilder av Baal-gudene, ha tent ild i Hinnom-dalen (Gehenna)og innførte ofringer til andre guder enn Jahve, både i tempelet i Jerusalem og rundt om i landet. Hans sønn Hiskia skal derimot både ha ødelagt slike lokale offerhauger og ha renset tempelet for både gudebilder og Ashera-pæler (søyler eller statuer som kan ha representert gudinnen Ashera.).

Bibeltekstene gir også Hiskia æren for å ha ødelagt den populære kobberslangen som, ifølge tradisjonen hadde fulgt israelittene helt siden Moses og vandringen gjennom Sinai. På Hiskias tid kan de lærde ha ment at et slikt dyresymbol ikke lenger ble ansett for å høre hjemme i tempelet (2.Kongebok 18, 4). Å ødelegge denne ble derfor ansett som passende.

Arkeologiske funn har vist at det kan ha vært stor forskjell på hva som ble praktisert innenfor folkereligionen på denne tiden, og ifølge bibeltekstene også delvis innenfor kongehuset, og hva de lærde og bibeltekstenes forfattere anså som tillatt praksis. Disse var opptatt av å utvikle den rene Jahve-monoteismen, og anså all annen praksis som en vederstyggelighet. Hiskias reformer preget derfor den videre utviklingen av den offisielle kulten.

Hiskias regjeringstid

De første to tiårene av sin regjeringstid skal kong Hiskia ha opptrådt som en lojal undersått og betalt tributt til Assyria. Dette var en vasallordning som gikk tilbake til kong Ahas' tid, da Ahas hadde bedt assyrerkongen Tiglat-pileser 3 om hjelp til å bekjempe armeerene.

Men i år 701 fvt. marsjerte assyrerkongen Sankerib vestover for å knuse diverse oppstander i vasallstatene langs kysten. For å sikre Jerusalems vannforsyning, lot Hiskia hugge ut en tunnel fra Gihon-kilden og inn bak byens murer. Denne er fremdeles tilgjengelig. Inne i tunnelen har arkeologer funnet den såkalte Siloam-innskriften, der det fortelles hvordan arbeiderne klarte å møtes midt i tunnelen.

Etter at Sankerib hadde ødelagt og plyndret et stort antall byer og bystater, sto Juda for tur. I følge bibeltekstene erobret Sankerib 46 judeiske byer. Beleiringen av byen Lakish (Lakisj) er også veldokumentert på relieffer fra palasset i Ninive. Deretter startet beleiringen av Jerusalem. Ingen av de overleverte tekstene gir opplysninger om hvor lenge beleiringen varte, men øyensynlig hadde innbyggerne hatt god tid til å styrke befestningene i forkant (andre Krønikebok 32,5). Det berettes også at profeten Jesaja var tilstede i byen under beleiringen og oppfordret befolkningen til å holde ut (Jesaja 36–37). Byen ble til slutt spart, Sankerib vendte tilbake til Ninive, men Hiskia måtte likevel betale tributt til assyrerkongen.

Kilder

De assyriske annalene redegjør både for Hiskias oppstand mot assyrerne og hans senere underkastelse under Assyrias konge. På 1980-tallet ble det funnet et avtrykk av et stempel som har tilhørt kongen selv. Teksten lyder: «Tilhører Hiskia (sønn) av Ahas, konge av Juda.» Stempelet var prydet med et egyptiskinspirert bilde av en bevinget skarabé. Det ble funnet i en privat samling, og funnstedet er ikke gjort rede for. I forbindelse med utgravningene av området syd for Tempelhøyden i 2015, fant arkeologen Eilat Mazar et nytt og fullstendig avtrykk.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg