Etter den kalde krigens slutt holdt Norge fast ved NATO-medlemskapet. Regjeringen Brundtlands forsøk på å få Norge inn i EU i 1994 strandet imidlertid da en ny folkeavstemning ga et nytt nei, som i 1972. Det som imidlertid ble stående, var det europeiske økonomiske samarbeidet (EØS) fra 1992, som gir Norge delaktighet i EUs indre marked. Norge har også bygget ut samarbeidet med EU gjennom hele perioden i form av andre avtaler.
NATOs internasjonalisering på 1990-tallet førte Norge inn i krig i Afghanistan, Irak og Libya. Krigene begynte som intervensjoner og var ment å føre til demokratisering i landene det gjaldt. I alle fall først- og sistnevnte førte imidlertid ikke til demokratisering. Parallelt med at Norge i flesteparten av de siste tirene har ført krig, utviklet Norge et såkalt freds- og forsoningsdiplomati. På 1990-tallet tok dette form av et samarbeid mellom Norge og norske frivillige organisasjoner, som Kirkens Nødhjelp, om tilrettelegging av samtaler mellom et regime og en intern, væpnet motstander.
Gitt at også andre stater arbeidet med dette og at det vokste frem internasjonale organisasjoner som spesialiserte seg på slikt arbeid, ble virksomheten fra 2000-tallet av mer internasjonal og mangslungen. I enkelte tilfeller, som på Sri Lanka, kom det ikke mye ut av arbeidet, mens det i andre, for eksempel i Colombia, var med på å legge grunnlag for en fredsavtale. Oslo-avtalene fra 1993 og 1995, der Israel anerkjente PLO og PLO anerkjente staten Israel, er vel det mest kjente eksempelet på norsk mellomkomst internasjonalt. Norges såkalte engasjementspolitikk, altså aktive forsøk på å opprettholde den liberale internasjonale orden ved å bøte på dets feil og mangler, inkluderte også utviklingshjelp og nødhjelp. Den samme multilaterale impulsen, altså forsøk på å jobbe med flere stater samtidig (såkalt multilateralitet) i tiltagende institusjonaliserte former, karakteriserte Norges FN-politikk.
Siden Kina etablerte seg som en makt som kan sammenlignes med USA, og Russland utfordret den liberale internasjonale orden ved å annektere den ukrainske halvøya Krim i 2014, har verden vært dominert av ny stormaktrivalisering. I 2010 gikk Nobels fredspris til den kinesiske menneskerettighetsforkjemperen Liu Xiaobo. Kina reagerte med en kampanje mot Norge. Det dreide seg om innstramming i politiske kontakter, bebudet (men ikke nødvendigvis gjennomført) boikott av norske varer og så videre. Slike kampanjer er en integrert del av kinesisk utenrikspolitikk og har også vært iverksatt mot land som Sverige og Litauen. Norge strakk seg under Erna Solbergs første regjering langt i å etterkomme kinesiske krav for å normalisere forholdet. Norge fulgte imidlertid sine allierte i fordømmelsen av Russlands annektering av Krim, og igjen ved å støtte Ukraina militært da Russland trappet opp krigen mot landet ved å forsøke en fullskala invasjon i februar 2022.
Det norske utenrikspolitiske ordskiftet har fra 1989 av vært preget av et tiltagende mangfold av stemmer. Et stort antall organisasjoner og individer deltar. Tenkningen forblir først og fremst konsensus-basert, men antallet mer lukkede miljøer der tenkningen adskiller seg markant, har økt. Eksempler er høyreradikale og islamistiske miljøer. Sosiale medier har spilt en viktig rolle her. Nye temaer er kommet til. Enkelte av disse, kanskje spesielt kvinnefokuset i FN-politikken og i utviklingspolitikken, kan spores tilbake til generell samfunnsutvikling. Som følge av globaliseringen, med økt flyt av mennesker og varer og ikke minst større menneskelige inngrep i naturen, er klimapolitikken blitt en del av utenrikspolitikken. Utformingen av nasjonal politikk formes i større grad av internasjonale overenskomster og avtaler, slik som FNs bærekraftmål og spesifikke direktiver om kvikksølv, plast og så videre. Til dette kommer diskusjoner om i hvilken grad miljøtiltak skal gjennomføres utenlands, der effekten per krone ofte er høyere, eller innenlands, der den merkes mer umiddelbart av norske borgere. Et tema som nok er på full fart inn i norske utenrikspolitiske beslutningsprosesser, er lobbyvirksomhet fra nasjonale minoriteter med tilknytning til ulike hjemland (Polen, Pakistan, Somalia, Eritrea osv.) hva angår norsk utenrikspolitikk rettet mot disse statene.
Overordnet kan man trekke en linje fra Norges forsøk på å balansere avskrekking av Sovjetunionen med beroligelse under Den kalde krigen, til dagens forsøk på å balansere en klar linje mot Kinas og Russlands undergraving av den liberale internasjonale orden ved også å samarbeide med disse to statene. Siden andre verdenskrig kan man altså spore kontinuitet i norsk utenrikspolitikk.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.