Sosiale medier er nettbaserte tjenester som legger til rette for mange-til-mange-kommunikasjon og hvor innholdet i stor grad skapes av brukerne selv.

Sosiale medier skiller seg fra massemedier (som TVradio og avis), som i hovedsak legger til rette for en-til-mange-kommunikasjon, og fra kommunikasjonsteknologi (som telefon, brev og tekstmeldinger) som er bedre egnet til en-til-en-kommunikasjon. 

Begrepet ble vanlig på norsk i 2008, og er en sekkebetegnelse uten noen klar definisjon. Litt avhengig av hvilken definisjon man bruker, er de største sosiale mediene i Norge Facebook, Wikipedia, YouTube, blogger, Twitter og Instagram.

Sosiale medier har eksistert lenge før begrepet oppsto. Internett har blitt brukt til sosiale formål helt fra starten av, i første omgang gjennom e-post. Utover 1970- og 80-tallet ble det utviklet en rekke tjenester som lot internettbrukere kommunisere mange-til-mange, eksempelvis Usenet, Bulletin Board System (BBS), Multi User Dungeons (MUD) og Internet Relay Chat (IRC)

Innen forskningen brukes oftest Boyd & Ellision's definisjon på sosiale nettverkingstjenester (SNS), som kan ses på som en undergruppe av sosiale medier. Dette er nettbaserte tjenester som

  • lar brukerne opprette en offentlig eller halv-offentlig profil innenfor et lukket system
  • lage en liste over andre brukere som de har en tilknytning til
  • og disse listene over tilknytninger leder videre til de andre brukernes profiler, som igjen har lister over deres tilknytninger

Med en slik definisjon er det første SNSet SixDegrees, som oppsto i 1997. Andre eksempler på SNSer er Facebook, Twitter og Instagram. Tjenester som Snapchat og Skype er derimot ikke SNSer, ettersom man ikke kan se hvem andre personer er koblet til. Heller ikke blogger eller Wikipedia kommer innenfor en streng bruk av definisjonen SNS.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.