Artikkelstart
Sosiale medier er nettsider og apper som tilrettelegger for å skape og dele innhold, og å delta i sosiale nettverk.
Facebook er det mest vanlige sosiale mediet, både i Norge og internasjonalt, men også Twitter, Instagram, YouTube og Snapchat er mye brukt.
Sosiale medier har endret måten vi kommuniserer på, både i hverdagen og i jobbsammenheng. Sosiale medier brukes av privatpersoner til å kommunisere med andre brukere, men de brukes også til nyhetsformidling, markedsføring, politiske ytringer og offentlig informasjon.
Sentrale kjennetegn ved sosiale medier er at de eies av globale aktører, og brukes på tvers av landegrenser, samt at de finansieres gjennom algoritmestyrt reklame. Videre er et typisk trekk ved sosiale medier blandingen mellom det private og det offentlige, og at det er tilrettelagt for interaktivitet og deltakelse. Enkeltpersoner kan bruke sosiale medier til å kommunisere med et større publikum, og i motsetning til i redaksjonelle medier kan brukerne selv bestemme hva de vil publisere.
Kommentarer (2)
skrev Marlena Rivera
svarte Kjell-Olav Hovde
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.