Rundskulptur spilte en beskjeden rolle i tidlig kristen kunst. Noen små statuer med religiøse motiver er bevart.
I tidlig kristen kunst dominerer relieffet, særlig relieffer på sarkofager. Fra siste halvdel av 200-tallet kjenner man sarkofager med kristne motiver, men først med Konstantin den stores Milano-edikt av 313, som sikret religionsfrihet, kan man tale om noen større produksjon. I begynnelsen dominerte undergjerninger og scener fra Jesu og apostlenes liv. Scenene er sidestilt på sarkofagfronten og går over i hverandre.
Mot midten av 300-tallet ble det mer vanlig å skille sarkofagens hovedmotiver med innslag av trær eller søyler. Samtidig ble motivenes innhold mer rettroende. 300-tallet var den store perioden for tidlig kristne sarkofager, siden gikk produksjonen tilbake.
Fra 400-tallet er det blant annet bevart en del sarkofager fra Ravenna, mange med symbolske motiver (lam, fredsdue). De er muligens inspirert av bysantinsk kunst.
Det ble også laget ornamentale relieffer til bruk i kirker, samt relieffer i tre. Dørene fra Santa Sabina i Roma og Sant'Ambrogio i Milano er eksempler på det.
Relieffer i elfenben er hovedsakelig kjent fra diptykon og omslag av bøker.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.