De norske jernbanene kronologisk etter åpningsår.

Bane Strekning Åpnet Lengde Sportype Elektrifisert Kommentar
Hovedbanen Oslo-Eidsvoll 1854 68 km Normalspor 1953
Hedemarksbanen Hamar-Grundset 1862 38 km Smalspor. Normalspor (treskinne-spor) fra 1919 Del av senere Rørosbanen
Kongsvingerbanen Lillestrøm-Kongsvinger 1862 79 km Normalspor 1951
Størenbanen Trondheim-Støren 1864 49 km Smalspor. Normalspor fra 1919 Del av Dovrebanen 1921
Randsfjordbanen Drammen-Vikersund-Randsfjord 1868 90 km Smalspor. Ombygd til normalspor i 1909 Drammen-Hokksund 1929, Hokksund-Hønefoss 1959
Hedemarksbanen Grundset-Rena 1871 26 km Smalspor. Normalspor (treskinne-spor) fra 1917 Senere del av Rørosbanen
Hokksund-Kongsberg 1871 29 km Smalspor. Normalspor fra 1909. 1929
Kongsvingerbanen (utvidelse) Kongsvinger–Riksgrensen 1871 39 km
Drammenbanen Oslo V-Spikkestad-Drammen 1872 53 km Smalspor. Normalspor fra 1920. 1922 (Brakerøya-Drammen fra 1930) Spikkestad-Brakerøya nedlagt i 1973
Krødernbanen Vikersund-Krøderen 1872 26 km Smalspor. Normalspor fra 1909 Nedlagt i 1984. Idag museumsbane.
Rørosbanen Rena-Koppang-Røros-Støren 1877 318 km Smalspor. Normalspor fra 1941 (treskinnespor Rena-Koppang fra 1931)
Jærbanen Stavanger-Egersund 1878 76 km Smalspor. Normalspor fra 1944 Senere del av Sørlandsbanen.
Østfoldbanen Oslo Ø-Moss-Halden-Riksgrensen 1879 171 km Normalspor 1939
Eidsvoll-Hamar 1880 57 km Normalspor 1953
Vestfoldbanen Drammen-Larvik 1881 103 km Smalspor. Normalspor fra 1949. 1957
Hortenlinjen Skoppum-Horten 1881 7 km Smalspor. Normalspor fra 1949 Sidelinje til Vestfoldbanen. Nedlagt i 2002
Meråkerbanen Trondheim-Hell-Riksgrensen 1882 102 km Normalspor
Vestfoldbanen (utvidelse) Larvik-Eidanger-Skien 1882 46 km  Smalspor. Normalspor innført trinnvis fra 1916 til 1941. Trinnvis innført fra 1944 til 1956
Østfoldbanen (østre linje)  Ski-Mysen-Sarpsborg 1882 80 km Normalspor 1958
Vossebanen Bergen-Voss 1883 107 km Smalspor. Normalspor fra 1904. 1954 Del av Bergensbanen fra 1909
Solørbanen Kongsvinger-Flisa (Flisa-Elverum 1910) 1893 Normalspor Passasjertrafikk nedlagt i 2005
Nesttun-Os 1894 26 km Sporvidde 750 mm. Privatbane. Nedlagt i 1935.
Hamar-Tretten-(1894) Otta (1896) 1894  171 km Normalspor 1966-68
Brevikbanen Eidanger-Brevik 1895 9 km Smalspor. Normalspor fra 1921. 1949
Lillesand-Flaksvand 1896 17 km Smalspor Privatbane. Nedlagt i 1953.
Aurskog-Hølandsbanen Sørumsand-Bingsfos-Bjørkelangen-Skulerud 1896-1903 57 km 750 mm Nedlagt 1959. Idag museumsbane Sørumsand-Fossum.
Setesdalsbanen Kristiansand-Byglandsfjord 1896 78 km Smalspor Kristiansand-Grovane del av Sørlandsbanen med normalspor 1938 og elektrisk drift 1949. Nedlagt Grovane-Byglandsfjord 1960. Idag museumsbane Grovane-Røyknes.
Gjøvikbanen Grefsen-Jaren (utvidet Jaren-Gjøvik  og Oslo Ø-Grefesen i 1902) 1900 65 km (utvidelsen 1902: 57 km) Normalspor 1961-63
Røykenvikbanen Jaren-Røykenvik 1900 7 km Normalspor Sidelinje til Gjøvikbanen. Nedlagt i 1957.
Tønsberg-Eidsfoss 1901 48 km Smalspor Privatbane. Nedlagt i 1938
Skreiabanen Reinsvoll-Skreia 1902 22 km Normalspor sidelinje til Gjøvikbanen. Nedlagt i 1987. 
Holmestrand-Hvittingfoss 1902 25 km Smalspor Privatbane. Nedlagt i 1938
Hell-Stjørdal-Levanger 1902 52 km Normalspor Første del av Nordlandsbanen.
Valdresbanen Eina-Dokka (1902)-Fagernes (1906) 1902-1906 109 km Normalspor Nedlagt i perioden 1988-1999.
Nordlandsbanen Levanger-Verdal (1904), Verdal-Sunnan (1905), Sunnan-Snåsa (1926), Snåsa-Grong (1929), Grong-Mosjøen (1941) 1904-1941 323 km Normalspor
Lierbanen Lier-Svangstrand 1904 21 km Smalspor Privatbane. Nedlagt 1934-1937.
Havnebanen i Oslo 1907 Forbindelseslinje for godstog mellom Oslo Ø og Oslo V. Nedlagt i 1980.
Grimstad-Rise 1907 22 km Smalspor Nedlagt i 1961.
Bergensbanen Gulsvik-Voss (1908), Roa-Hønefoss-Gulsvik (1909) 1908 328 km Normalspor 1961-64
Thamshavnbanen Thamshavn-Svorkmo-Løkken 1908-1910 25 km 1000 mm 1908 Privatbane. Nedlagt 1974. Idag museumsbane Bårdshaug-Løkken.
Rjukanbanen Notodden-Tinnoset og Mæl-Rjukan 1909 46 km Normalspor 1911 Nedlagt og fredet i 1991.
Arendalbanen Arendal-Nelaug-Åmli 1910 58 km Smalspor. Normalspor 1935 til Nelaug. Elektrisk drift Nelaug-Arendal i 1996 Nelaug-Åmli nedlagt 1967.
Treungenbanen Åmli-Treungen 1913 33 km Smalspor. Normalspor i 1946. Nedlagt i 1967. 
Dovrebanen Otta-Dombås (1913), Dombås-Støren (1921) 1913-1921 204 km Normalspor 1968-70
Sulitjelmabanen Ågifjellet-Lomi-Fagerli. Utvidet Finneid-Ågifjellet i 1956 1915 28 km Smalspor

Privatbane. Nedlagt 1972

Notodden-Eikonrød (Skien) 1917 56 km Normalspor
Skotterud-Vestmarka 1918 14 km Normalspor Nedlagt 1961-65
Sørlandsbanen Kongsberg-Hjuksebø (1920), Nordagutu-Gvarv-Bø-Lunde (1925), Lunde-Neslandsvann (1927) 1920-27 112 km Normalspor Kongsberg-Hjuksebø 1936, Nordagutu-Neslandsvann 1942-43.
Ålgårdbanen Ganddal-Ålgård 1924 12 km Smalspor. Normalspor i 1944.  Nedlagt i 1988
Sperillbanen Hen-Sperillen 1926 24 km Normalspor Nedlagt i 1957
Numedalsbanen Kongsberg-Rødberg 1927 93 km Normalspor Nedlagt i 1989
Kragerøbanen Neslandsvann-Kragerø 1927 27 km Normalspor Nedlagt i 1989
Namsosbanen Grong-Namsos 1933 52 km Normalspor Nedlagt i 1981
Hardangerbanen Voss-Granvin 1935 28 km Normalspor Fra åpning Nedlagt i 1988
Sørlandsbanen (utvidelse) Neslandsvann-Nelaug (1935), Nelaug-Grovane (1938) 1935-38 Normalspor Neslandsvann-Nelaug (1948), Nelaug-Grovane (1949)
Nordlandsbanen (utvidelse) Mosjøen-Elsfjord (1941), Elsfjord-Mo i Rana-Tverrånes (1942), Tverrånes-Grønfjelldal (1943), Grønfjelldal-Dunderland (1945), Dunderland-Lønsdal (1947), Lønsdal-Røkland (1955), Røkland-Fauske (1958), Fauske-Bodø (1962) 1941-1962 300 km Normalspor
Bergensbanen (Ulrikentunnelen) Bergen-Tunestvei 1964 12 km Normalspor Fra åpning
Drammenbanen (Liertunnelen) Asker-Brakerøya 1973 15 km Normalspor Fra åpning
Spikkestadlinjen Bygget 1872. Fra 1973 sidelinje til Drammenbanen etter Liertunnelsen åpning
Oslotunnelen Oslo S-Skøyen 1980 4 km Normalspor Fra åpning
Gardermobanen Lillestrøm-Oslo lufthavn-Eidsvoll (1998), Etterstad-Lillestrøm (1999) 1998-99 64 km Normalspor Fra åpning
Askerbanen Tunnel Sandvika-Asker (2005), tunnel Lysaker-Sandvika (2011) 2005 og 2011 16 km Normalspor Fra åpning

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.