Vossebanen, jernbanestrekning mellom Voss og Bergen, den eldste delen av Bergensbanen. Banen ble påbegynt i 1875 og åpnet i 1883. Strekningen var opprinnelig 106,7 km lang, med 52 tunneler og 15 stoppesteder. Etter flere linjeomlegginger er Vossebanen i dag 81,01 km. Banens opprinnelige stasjoner ble tegnet av Balthazar Lange.

Da tunnelene Arnanipa og Ulrikstunnelen var åpnet i 1964, ble den gamle strekningen Bergen-Nesttun-Garnes-Tunestveit nedlagt for alminnelig person- og godstrafikk. Lokaltrafikken Bergen-Nesttun fortsatte til 31.1.1965. Delstrekningen Bergen-Minde godsterminal (ca. 4 km) er i dag en ren godsbane. Delstrekningen Minde-Midttun ble nedlagt i 1980; sporet ble senere fjernet, deler av traseen er i dag gang- og sykkelvei. Delstrekningen fra Tunestveit (avgreningspunktet fra Vossebanen mellom Trengereid og Arna) til Midttun ble beholdt som et sidespor, dette hadde godstrafikk til 2001.

I 1994 startet museumstogkjøring i regi av Norsk Jernbaneklubb på Gamle Vossebanen. De første togene kjørte mellom Garnes og Arna gamle stasjon, men etter kort tid ble togruten forlenget til Midttun. I en kort periode ble også kjørt museumstog fra Bergen til Minde godsterminal.

Navnet Gamle Vossebanen er betegnelsen på den 18 km lange strekningen mellom Garnes og Midttun. Banen har tresviller og laskede skinner, manuelt signalsystem og håndstilte sporveksler. Banen er ellers nærmest uberørt av de siste 50–60 års tekniske utvikling. I 2002 ble bygningene på Garnes stasjon fredet. I 2016 fredet Riksantikvaren strekningen Tunestveit-Midttun, herunder Gamle Arna stasjon.

Museumstogene på Gamle Vossebanen ble trukket av damplokomotiv i fra 1994 av, i 2016 ble også en dieselmotorvogn satt i trafikk.

Norsk Jernbaneklubb sine sider om Gamle Vossebanen

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.