ATS, forløperen til dagens ATC, et system for å hindre tog i å kjøre mot stoppsignal. Består på lokomotivet av antenne, datamaskin og et panel for lokomotivføreren. I sporet ligger baliser, som er elektronisk utstyrte metallplater, og på signalmasten står en koder. Den avleser signalbildet og gir via kabel beskjed til balisene, som sender signalet videre til antennen på lokomotivet. Datamaskinen koder om signalet og sender det til førerpanelet. Hvis et lokomotiv kjører forbi et stoppsignal, vil bremsene automatisk gå på.

ATS ble tatt i bruk i Norge av NSB høsten 1983 på Dovrebanen mellom Lillestrøm og Trondheim. Systemet er siden installert på alle hovedstrekninger unntatt Nordlandsbanen (som ikke er elektrifisert).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.