CAP-sporet er en i hovedsak internasjonal betegnelse på sporvidden 1067 mm, det mest vanlige smalsporet for jernbaner. Navnet kommer fra Norge der smalspor utgjorde den største delen av jernbanenettet ved forrige århundreskifte. Det var jernbanedirektør Carl Abraham Pihl som var den sterkeste talsmann for bygging av smalsporbaner, og gjennom sine internasjonale forbindelser ble arbeidet med utviklingen av disse banene i Norge godt kjent ute i verden. CAP-sporet, som har navn etter hans initialer, ble bygget mange steder i verden: Canada, USA (Denver & Rio Grande Railway), Sør-Amerika (Ecuador), Japan, New Zealand og de sørlige delene av Afrika. De fleste steder er banene bygget om til normalspor, men i Japan (med unntak av Shinkansen), New Zealand og Afrika er det fortsatt smalsporet som er normen. I den sørlige delen av Afrika ble de første jernbanene bygget ut fra Cape Town og Johannesburg i flatt lende og med normalspor. Da banene skulle forlenges opp i fjellområdene og gruvedistriktene, valgte man av økonomiske grunner å bygge om til smalspor, og siden har dette vært normalen i Sør-Afrika, Zimbabwe, Zambia, Angola og Mosambik.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.