CAP-sporet er en i hovedsak internasjonal betegnelse på sporvidden 1067 millimeter, det mest vanlige smalsporet for jernbaner.

Navnet kommer fra Norge, der smalspor utgjorde den største delen av jernbanenettet ved forrige århundreskifte. Jernbanedirektør Carl Abraham Pihl var den sterkeste talsmann for bygging av smalsporbaner, og gjennom hans internasjonale forbindelser ble arbeidet med utviklingen av disse banene i Norge godt kjent ute i verden.

CAP-sporet, som har navn etter hans initialer, ble bygget mange steder i verden: Canada, USA (Denver & Rio Grande Railway), Sør-Amerika (Ecuador), Japan, New Zealand og de sørlige delene av Afrika.

De fleste steder er banene bygget om til normalspor, men i Japan (med unntak av Shinkansen), New Zealand og Afrika er fortsatt smalsporet banenormen.

I den sørlige delen av Afrika ble de første jernbanene bygget ut fra Cape Town og Johannesburg i flatt lende og med normalspor. Da banene skulle forlenges opp i fjellområdene og gruvedistriktene, valgte man av økonomiske grunner å bygge om til smalspor, og siden har dette vært normalen i Sør-Afrika, Zimbabwe, Zambia, Angola og Mosambik.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.