Østfoldbanen er et banesystem fra Oslo gjennom Østfold til riksgrensen ved Kornsjø. Østfoldbanen deler seg i Ski i en østre og en vestre linje som møtes i Sarpsborg. Østfoldbanen fortsetter derfra til grensestasjonen Kornsjø. På svensk side fortsetter banen mot Göteborg.

Strekningen KristianiaMossHalden åpnet 2. januar 1879 og ble forlenget til Kornsjø 25. juli samme år. Forbindelsen videre på svensk side ble bygd samtidig, og man kunne derfor etter åpningen på norsk side reise helt til Göteborg. Banen het opprinnelig Smaalensbanen, fra 1921 Smålensbanen og fra 1. juni 1930 Østfoldbanen. Fordi Østfoldbanen forbinder Norge og Sverige, ble den fra starten bygd med normalspor (1435 mm).

Østre linje ble åpnet 24. november 1882. Frem til 30. juni 1896 ble strekningen Halden–Kornsjø drevet i fellesskap med Dalslands Järnväg (DJ) og hadde sin administrasjon i Halden.

Strekningen Oslo–Ski fikk dobbeltspor i fire etapper fra 1924 til 1939. I 1925 ble den store Ljansviadukten erstattet av en 3,4 km ny strekning over Hauketo. Først i 1990 ble den første dobbeltsporstrekningen syd for Ski åpnet. 1996 var dobbeltsporet kommet til Sandbukta nord for Moss.

Dobbeltsporet bygd fra 1990 har medført betydelige linjeomlegginger, og mye av strekningen Moss–Sandbukta er nybygd. På Ski–Holstad, Rustad–Sonsveien og ved Kambo er hele strekningen blitt flyttet til ny plassering. Den nye strekningen er bygd for 160 km/t.

Oslo–Moss–Kornsjø ble elektrifisert i ni etapper mellom 1936 og 1940. Østre linje fulgte i 1958. Oslo–Moss–Kornsjø fikk fjernstyring i perioden 1972–1988.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.