Banesystem mellom Oslo gjennom Østfold til riksgrensen ved Kornsjø. Østfoldbanen deler seg i Ski i en østre og vestre linje som møtes i Sarpsborg. Østfoldbanen fortsetter derfra til grensestasjonen Kornsjø. Strekningen Christiania-Moss-Halden ble åpnet 2.1.1879 og forlenget til Kornsjø 25.7. samme år. Forbindelsen videre på svensk side ble bygd samtidig, og man kunne derfor etter åpningen på norsk side reise helt til Göteborg. Østre linje ble åpnet 24.11.1882. Frem til 30.6.1896 ble strekningen Halden-Kornsjø drevet i fellesskap med Dalslands Järnväg (DJ) og hadde sin administrasjon i Halden. Banen het opprinnelig Smaalensbanen (fra 1921 Smålensbanen) og deretter fra 1.7.1930 Østfoldbanen. Strekningen Oslo-Ski fikk dobbeltspor i fire etapper 1924-39 I 1925 ble den store Ljansviadukten erstattet av 3,4 km ny strekning over Hauketo. Først i 1990 ble første dobbelsporstrekning syd for Ski åpnet. 1996 var dobbelsporet kommet til Sandbukta nord for Moss. Videre utbygging av dobbelspor er under planlegging og bygging. Dobbeltsporet bygd fra 1990 har medført betydelige linjeomlegginger, og mye av strekningen Moss-Sandbukta er nybygd. Ski-Holstad, Rustad-Sonsveien og ved Kambo er hele strekningen blitt flyttet til ny plassering. Den nye strekningen er bygd for 160 km/t. Oslo-Moss-Kornsjø ble elektrifisert i ni etapper 1936-40. Østre linje fulgte 1958. Oslo-Moss-Kornsjø fikk fjernstyring i perioden 1972-88. Strekningen Rakkestad-Sarpsborg er fra 15.6.2003 helt uten regulær togtrafikk, men strekningen opprettholdes som beredskapsstrekning for hovedstrekningen. 7.4.1995 ble det bygd en ny søndre tilsving ved Hafslund, slik at tog fra Halden kan fortsette Østre linje uten å skifte retning i Sarpsborg. Denne tilsvingen har vært lite brukt. Fordi Østfoldbanen forbinder Norge og Sverige ble den fra starten bygd med normalspor (1435 mm)

Vestre linje, Oslo–Halden–Kornsjø, 169 km, ble åpnet 1879, elektrifisert 1940. Dobbeltspor Oslo–Ski 1939, fra Ski til Sandbukta ved Moss 1996.

Østre linje, Ski–Mysen–Sarpsborg, 81 km, ble åpnet 1882, elektrifisert 1958.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.