Gjøvikbanen er navnet på jernbanestrekningen Oslo–Roa–Gjøvik. Banen er 123,5 kilometer lang og ble åpnet i 1902. Den fikk elektrisk drift i 1963.
I 2006 ble banen privatisert og konkurranseutsatt. NSB Gjøvikbanen AS, et heleid datterselskap av Vygruppen AS, driver banen etter å ha vunnet anbudet i konkurranse med utenlandske jernbaneselskaper.
Gjøvikbanen er i dag en av de strekningene med flest kurver/svinger, og dette gir lav snitthastighet.
Kommentarer (1)
skrev Einar Spurkeland
Det har vært forslag om innkorting av Gjøvikbanen Grorud-Nittedal og modernisere strekningen mot Hønefoss. Hensikten er å av laste Oslotunnelen og øke kapasiteten for gods på bane mellom Alnabru og Bergen. Det har videre vært forslag om tilsvingere og sammenknytning med Dovrebanen. Mulig noe også kan hentes fra NTP?.
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.