Gjøvik stasjon, tegnet av Paul Armin Due i 1902, er fredet.

Lars Mæhlum. Begrenset gjenbruk

Gjøvikbanen er navnet på jernbanestrekningen OsloRoaGjøvik. Banen er 123,5 km lang, ble åpnet i 1902 og fikk elektrisk drift i 1963.

I 2006 ble banen privatisert og konkurranseutsatt. NSB Gjøvikbanen vant i konkurranse med utenlandske jernbaneselskaper og driver banen frem til 2016.

Gjøvikbanen er idag en av de mest kurverike i hele landet, noe som gir lav snitthastighet, men det foreligger ikke planer om større oppgradering.

Banen ble opprinnelig kalt nordbanen og ble åpnet i to etapper. Først strekningen Grefsen–Røykenvik i 1900, og siden Oslo Øst–Gjøvik 1902.

Banen ble først og fremst bygget for å frakte tømmer. Sidebanen fra Roa til Hønefoss ble bygd som en del av Bergensbanen 1909. '

På slutten av 1800-tallet var sterke lokale interesser opptatt av å legge banen til Gudbrandsdalen over Gjøvik og Biri til Lillehammer, men her ble i stedet linjen Hamar-Lillehammer valgt.

Gjøvikbanen fikk elektrisk drift 1963. Sidebanen fra Jaren til Røykenvik var i drift 1900–57 (fra 1949 kun godstransport), fra Reinsvoll til Skreia 1902–87 (nedlagt 1988). Godstrafikken på strekningen Gjøvik-Roa ble lagt ned 1996.

De opprinnelige stasjonsbygningene ble tegnet av Paul Due og hans sønn Paul Armin Due. Paul Due tegnet blant annet Grefsen stasjon og stasjoner i dragestil. Paul Armin Due tegnet blant annet Røykenvik stasjon, som nå er revet, Gjøvik og flere stasjoner i jugendstil.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.