Bergensbanen er den opprinnelig 485 kilometer lange jernbanestrekningen mellom Oslo og Bergen. Idag kjøres togene over Drammen, men fra åpningen i 1909 gikk togene over Roa til Hønefoss. Den eldste delen er Vossebanen fra Voss til Bergen, som ble åpnet som smalsporet bane i 1883 og ombygd til normalspor i 1904.
Forslaget om bygging av en jernbane mellom Oslo og Bergen ble første gang fremsatt av forstmester Hans Andreas Tanberg Gløersen i Bergensposten 24. august 1871. Artikkelen vakte betydelig oppsikt, og førte til en langvarig diskusjon om sporvidde og trasévalg. Stortinget besluttet i 1894 at banen skulle føres østover fra Voss. Strekningen Voss–Gulsvik ble åpnet i 1908, og året etter fulgte Gulsvik–Hønefoss og Roa–Hønefoss. Den høytidelige åpningen av Bergensbanen ble foretatt 27. november 1909 av kong Haakon 7.
Byggingen av Bergensbanen bød på store tekniske problemer, ikke minst på den 100 kilometer lange høyfjellsstrekningen mellom Mjølfjell og Geilo, og banen ble av kong Haakon betegnet som «vårt slektledds storverk».
De opprinnelige stasjonsbygningene langs banen fra Roa til Voss ble tegnet ved Paul Dues arkitektkontor, for størstedelen av Paul Armin Due, Paul Dues sønn. Mange av dem har et tydelig jugendstilpreg.
Bergensbanen har bortimot 200 tunneler. De lengste er Finsetunnelen mellom Finse og Hallingskeid på 10 300 meter, Trollkona mellom Dale og Bolstadøyri på 8043 meter og Ulriken mellom Arna og Bergen på 7670 meter. Banens høyeste punkt er 1245 meter over havet, inne i Finsetunnelen. Finse er banens, og Norges, høyestliggende stasjon, 1222 meter over havet. Over den cirka 100 kilometer lange høyfjellsstrekningen er banen beskyttet av snøoverbygg og snøskjermer. Kraftige, roterende snøploger er det viktigste hjelperedskapet i snøryddingen. Bergensbanen har internasjonalt ry som turistbane.
I 1953 ble det besluttet å elektrifisere Bergensbanen, og etter etappevis fremføring ble banen åpnet for elektrisk drift 7. desember 1964. Moderne ekspresstog har en kjøretid på under syv timer mellom Oslo og Bergen.

Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.