Den 20,6 km lange privatbanen Lier-Svangstrand ble åpnet 12.7.1904. Banen hadde smalspor (1067 mm), men i perioden 1922-37 fantes det en tredje skinne fra Lier til Egge grustak for utkjøring av grus til NSBs banenett. Banen var lettbygd med en skinnevekt på bare 17,4 kg. Største stigning var 33,3 promille. Byggeingen av banen gjorde få inngrep i naturen, og det fantes ikke en eneste tunnel eller større skjæring. På vinterstid ble den øverste delen av banen; fra Sylling til Svangstrand ikke trafikkert. Jernbanen ble frem til 1926 drevet i korrespondanse med en dampbåt på Tyrifjorden som gikk Svangstrand- Sundvollen-Svendsrud. Person- og godstransporten ble innstilt 23.1.1932, og banen fortsatte som en bruksbane for Tronstad bruk inntil 31.12.1937. Banen hadde følgende stasjoner og stoppesteder:

Lier, Landfald, Egge, Utengen, Sjåstad, Muggerud, Iledalen, Skjeggerud, Sylling og Svangstrand. Av alle ekspedisjonsbygningene er det kun Utengen og Svangstrand som fortsatt eksisterer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.