Lierbanen er en nedlagt privat sidebane til Drammenbanen. Den var 20,6 km lang, og gikk mellom Lier og Svangstrand. Banen åpnet 12. juli 1904.

Lierbanen hadde smalspor (1067 mm), men i perioden 1922–1937 fantes det en tredje skinne fra Lier til Egge grustak for utkjøring av grus til NSBs banenett.

Banen var lettbygd med en skinnevekt på bare 17,4 kg. Største stigning var 33,3 promille.

Byggeingen av banen gjorde få inngrep i naturen, og det fantes ikke en eneste tunnel eller større skjæring. På vinterstid ble den øverste delen av banen, fra Sylling til Svangstrand, ikke trafikkert.

Jernbanen ble frem til 1926 drevet i korrespondanse med en dampbåt på Tyrifjorden som gikk Svangstrand–Sundvollen–Svendsrud.

Person- og godstransporten ble innstilt 23. januar 1932, og banen fortsatte som en bruksbane for Tronstad bruk inntil 31. desember 1937.

Banen hadde følgende stasjoner og stoppesteder:

  • Lier
  • Landfald
  • Egge
  • Utengen
  • Sjåstad
  • Muggerud
  • Iledalen
  • Skjeggerud
  • Sylling
  • Svangstrand

Av alle ekspedisjonsbygningene er det kun Utengen og Svangstrand som fortsatt eksisterer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.