Tunnelbygging i fjell krevde inntil siste halvdel av 1970-årene sprengningsarbeider. Tunnelboremaskiner (TBM) kan imidlertid bore ut hele tunneltverrsnittet (se fullprofilmaskin), og slike maskiner fikk stor betydning i vannkraftutbyggingen i Norge. I Bergen er det bygd to tunneler gjennom Fløyfjellet med en TBM med diameter 7,8 meter, samlet lengde er 6900 meter.
Ved konvensjonell tunnelbygging i fjell vil man vanligvis basere seg på å bore, lade, sprenge og deretter, etter en luftepause, laste opp og transportere ut massen. Metoder og utstyr vil være avhengig av fjellforhold, tunneltverrsnitt og tunnellengde. Med tverrsnitt fra 6 opp til 20 m² vil som regel transport- og lasteutstyr gå på skinner. For større tverrsnitt er hjulbåret utstyr, eventuelt lasteutstyr på belter, nesten enerådende.
Boring skjer med hydraulisk drevne bormaskiner som er montert på hydraulisk drevne armer, hvor posisjoneringen bestemmes enten direkte mekanisk eller ved hjelp av datastyring. Borhyllene settes som oftest parallelt med tunnelaksen etter en utarbeidet boreplan.
Sprengstoff kan være dynamitt, men i senere år er også pulversprengstoffer tatt i bruk. Ved hver salve vil man rykke frem et antall meter bestemt av boredybde og sprengningsresultatet. I små tverrsnitt (omkring 10 m2) og med godt tilpasset utstyr vil man kunne oppnå inntil 3 salver per skift, og oppnå en inndrift på 60–65 meter per uke ved vanlig 2 skift-drift. Med tverrsnitt på 40–80 m2 vil ukeinndriften ligge på 35–50 meter per uke.
I Norge er det vanlig å legge tunneldriften slik at hele tverrsnittet sprenges ut med en gang. Ved tverrsnitt fra omkring 80 m2 og oppover er det aktuelt å drive tunneler med oppdelt tverrsnitt, vanligvis slik at den øverste delen av tverrsnittet drives først som toppstoll og den nedre delen etterpå som bunnstross.
Kommentarer (2)
skrev Vilde von Krogh
Hei!
Fra slutten av 2019 ble Ryfast verdens lengste undersjøiske veitunnel.
https://www.nrk.no/rogaland/verdens-lengste-undersjoiske-tunnel-apner-1.14840546
svarte Ola Nordal
Hei Vilde. Dette har du helt rett i! Artikkelen er nå oppdatert, og vi har laget et oppslag om Ryfylketunnelen. Alt godt fra Ola i SNL-redaksjonen
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.