Raumabanen

Av /NSB.
Lisens: CC BY SA 3.0

Av stasjonene på Raumabanen er det nå bare Bjorli som er betjent. Marstein og Verma er nedlagt, Lesjaskog er nedlagt og revet.

Av /Store norske leksikon ※.

Et tog på Raumabanen passerer Kylling bru. Nedenfor ser man Rauma. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /KF-arkiv ※.

Raumabanen er en jernbanestrekning fra Dombås stasjon på Dovrebanen til Åndalsnes. Banen er 114,2 kilometer lang. Den åpnet i 1924 og er ikke elektrifisert. Høydeforskjellen mellom Dombås og Åndalsnes er 655 meter.

Banen, som opprinnelig var planlagt bygd til Ålesund, går langs øvre del av Gudbrandsdalslågen fram til Lesjaskog med vannskillet, deretter gjennom Raumas øvre dalføre og ned i den bratte Romsdalen. Den går i flere slyng, blant annet i en vendetunnel ved Verma, og over flere broer. Blant disse er den imponerende Kylling bru, en 77 meter lang steinhvelvbro som hever seg 59 meter over dalbunnen.

Om sommeren har banen en betydelig turisttrafikk gjennom Romsdalen opp til Bjorli med grupper fra cruiseskip i Åndalsnes.

Stasjonsbygningene

Stasjonsbygningene ble tegnet av NSBs arkitektkontor, de fleste av Bjarne Friis Baastad, enkelte av Gerhard Fischer.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Raumabana, 1994 (Fra Normann-samlinga), isbn 82-91317-01-1, Finn boken

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg