Raumabanen, jernbanestrekning fra Dombås stasjon på Dovrebanen til Åndalsnes; 114,2 km, åpnet 1924, ikke elektrifisert. Høydeforskjellen mellom Dombås og Åndalsnes er 655 m. Banen, som opprinnelig var planlagt bygd til Ålesund, går langs øvre del av Gudbrandsdalslågen fram til Lesjaskog med vannskillet, deretter gjennom Raumas øvre dalføre og ned i den bratte Romsdalen. Den går i flere slyng, bl.a. i en vendetunnel ved Verma, og over flere broer, bl.a. over den imponerende Kylling bru, en 77 meter lang steinhvelvbro 59 m over dalbunnen.  Stasjonsbygningene ble tegnet av NSBs arkitektkontor, de fleste av Bjarne Friis Baastad, enkelte av Gerhard Fischer. Om sommeren har banen en betydelig turisttrafikk gjennom Romsdalen opp til Bjorli med grupper fra cruiseskip i Åndalsnes.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.