Vestfoldbanen, opprinnelig kalt Jarlsbergbanen, av og til også Grevskapsbanen, er jernbanestrekningen Drammen–Larvik–Skien, 149 km. Det forelå mange idéer om trassévalg for banen, med sterk lokalt engasjement. Skulle den følge en linje langs kysten, eller skulle den gå lenger inne i landet og åpne for bedre næringsliv der? Linjen som ble valgt, ble et kompromiss hvor den fulgte kysten frem til Holmestrand, derfra direkte til Tønsberg, Sandefjord og Larvik, slik at Horten og Åsgårdstrand ble liggende utenfor. Til Horten ble det lagt en sidelinje fra Skoppum. Strekningen Drammen-Larvik var ferdig 1881, mens linjen videre til Skien ble tatt i bruk året etter. Arkitekt for banens opprinnelige stasjoner var Balthazar Lange.

Diskusjonen om smalspor eller normalspor var høyst aktuell i norsk jernbaneplanlegging på den tiden, og etter sterk engasjement fra Carl Abraham Pihl ble banen bygd med smalspor. Slik fulgte man opp sporvidden fra Drammens- og Randsfjordbanen. Ombygging til normalspor var fullført i 1949, og elektrisk drift fra 1957. Vestfoldbanen er en viktig del av InterCity-triangelet på Østlandet, og det er vedtatt å bygge dobbeltspor på hele strekningen. Fra Kobbervikdalen (Drammen) til Holm ble dobbeltsporet tatt i bruk i 2001 (med en første del i 1995), og strekningen Barkåker-Tønsberg i 2012.

Store arbeider foregår i 2014 på strekningen Holm-Nykirke med en ny Holmestrand stasjon inne i fjellet, og på strekningen Farriseidet ved Larvik til Porsgrunn stort sett i tunnel. Strekningen Holm-Nykirke er 14,2 km lang hvorav 12,3 km i tunnel, og vil stå ferdig høsten 2016. Farriseidet-Porsgrunn er en helt ny trassé med lengde 22,5 km. Banen går stort sett på tversav dalførene, og det bygges 15 km tunneler og ti broer. Denne strekningen skal stå ferdig i juni 2018 og reduserer reisetiden på sttekningen med over 20 minutter. Alle de nye banestrekningene bygges for 250 km/t.

Fra Skien er det forbindelse med Bratsbergbanen til Nordagutu og Sørlandsbanen. Sidelinjen Skoppum–Horten (Hortenlinjen) ble nedlagt for persontrafikki 1967 og for godstrafikk i 2002. Skinnegangen ble fjernet i 2009. Sidelinjen Eidanger–Brevik (Brevikbanen) mistet persontrafikken i 1968, men det kjøres fortsatt kalktog på banen.

Med nær tilknytning til Vestfoldbanen er de to, nå nedlagte, smalsporede privatbanene Tønsberg-Eidsfossbanen og Holmestrand-Vittingfossbanen. De ble vedtatt på slutten av 1890-tallet og åpnet for vanlig drift i 1901/1902 med formål å bedre næringslivet i indre del av Vestfold. I 1934 ble de slått sammen til A/S Vestfold Privatbaner, og de ble nedlagt i 1938.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.