Arendalsbanen, 36 kilometer lang jernbanestrekning mellom Nelaug og Arendal i Aust-Agder, som i dag er en sidebane til Sørlandsbanen. Banen er en del av den opprinnelige Treungenbanen, en smalsporet jernbane som åpnet fra Arendal til Åmli i 1910, og ble videre utvidet til Treungen i 1913. De opprinnelige stasjonsbygningene ble tegnet av Paul Armin Due.

Arendal–Nelaug ble omlagt til normalspor i 1935 (Nelaug–Treungen i 1946).

Strekningen Nelaug–Treungen ble nedlagt 1967, men en 8 km lang strekning Nelaug–Simonstad ble gjenåpnet for godstrafikk i 1971.

Arendalsbanen ble elektrifisert i 1996. NSB la ned all togtrafikken på Arendalsbanen høsten 2000, men startet opp igjen sommeren 2001. Nedleggelsen av banen førte til betydelig trafikksvikt på Sørlandsbanen, og det beste man kunne gjøre var å gjenoppta togtrafikken.

Banen trafikkeres av et motorvognsett av type 69. Dette er eneste bane i Norge hvor dette motorvognsettet kjøres enmannsbetjent.

Rise stasjon (10,2 km fra Arendal) var fra 1907 til 1961 utgangspunkt for den 22,1 km lange Grimstadbanen (frem til 1912 i privat drift som Grimstad–Frolandbanen).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.