Arendalsbanen, jernbane mellom Nelaug og Arendal i Aust-Agder, 36,2 km; sidebane til Sørlandsbanen. Banen er en del av den opprinnelige Treungenbanen, en smalsporet jernbane åpnet fra Arendal til Åmli 1910, videre til Treungen 1913. De opprinnelige stasjonsbygningene ble tegnet av Paul Armin Due. Arendal–Nelaug omlagt til normalspor 1935 (Nelaug–Treungen 1946). Strekningen Nelaug–Treungen ble nedlagt 1967, men en 8 km lang strekning Nelaug–Simonstad ble gjenåpnet for godstrafikk 1971. Arendalsbanen ble elektrifisert 1996. NSB la ned all togtrafikken på Arendalsbanen høsten 2000, men startet opp igjen sommeren 2001. Nedleggelsen av banen førte til betydelig trafikksvikt på Sørlandsbanen, og det beste man da kunne gjøre var å gjenoppta togtrafikken. Banen trafikkeres av et motorvognsett av type 69. Dette er eneste bane i Norge hvor dette motorvognsettet kjøres enmannsbetjent.

Rise stasjon (10,2 km fra Arendal) var 1907–61 utgangspunkt for den 22,1 km lange Grimstadbanen (frem til 1912 i privat drift som Grimstad–Frolandbanen).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.