Baardshaug stasjon ved Thamshavnbanen, 1910 av /NTNU Universitetsbiblioteket. CC BY SA 3.0

Thamshavnbanen

Thamshavn stasjon med tog, lagerbygninger, og stasjonsbygning i laftet tømmer. I bakgrunnen ses kaianlegg og jernbaneskinner tilknyttet utskipningshavna ved Orkdalsfjorden
Thamshavn stasjon av /NTNU Universitetsbiblioteket. CC BY NC 3.0
Elektrisk lokomotiv fra Thamshavnbanen. Banen var en av Norges første elektriske jernbaner. 
Lokomotiv fra Thamshavnbanen av /Wikimedia Commons. Falt i det fri (Public domain)

Thamshavnbanen er en nedlagt gruvebane i Trøndelag. Den 25,3 kilometer lange privateide banen var en av verdens første vekselstrømsjernbaner da den åpnet i 1908. Persontrafikken og den ordinære godstrafikken ble nedlagt i 1963, og banen var deretter en ren malmtransportbane frem til 1974. Senere er det kommet i gang kjøring av veterantog på deler av banen.

Strekningen ThamshavnOrkanger ble revet i 1993, ellers er banen komplett. Banen er fredet.

Malmtransporten

Thamshavnbanen fraktet malm fra gruvene på Løkken Verk til utskipning på Thamshavn.

Banen ble utsatt for betydelig sabotasje under andre verdenskrig, blant annet høsten 1943 og våren 1944 da samtlige lokomotiver på banen ble ødelagt. Dette ble gjort for å stanse produksjonen og utskipningen av svovelkis og kobberkonsentrat.

Thamshavnbanen var en smalsporbane, men for å lette trekkraftsituasjonen bygde tyskerne banen om til normalspor ved å legge inn en tredje skinne. Dette arbeidet var ferdig i mai 1945, men normalsporet kom aldri i bruk og ble senere fjernet.

Etter nedleggelsen

Etter nedleggelsene i 1963 og 1974 ble det meste av materiellet tatt vare på. Samlingen er i dag i meget god forfatning, og få baner har klart å bevare så mye av veteranmateriellet etter nedleggelse.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg