Thamshavnbanen, privateid smalsporet (sporvidde 1000 mm) elektrisk gruvebane i Sør-Trøndelag, 25,3 km. En av verdens første vekselstrømsjernbaner, åpnet 1908. Strømsystemet var 6600 volt, 25 Hz. Persontrafikken og den ordinære godstrafikken ble nedlagt 1963 og banen var deretter en ren malmtransportbane frem til 1974. Senere er det kommet i gang kjøring av veterantog på deler av banen. Strekningen Thamshavn–Orkanger ble revet i 1993, ellers er banen komplett. Banen er fredet.

Thamshavnbanen, som fraktet malm fra gruvene på Løkken Verk til utskipning på Thamshavn, ble utsatt for betydelig sabotasje under andre verdenskrig, blant annet høsten 1943 og våren 1944, da samtlige lokomotiver på banen ble ødelagt. Dette ble gjort for å stanse produksjonen og utskipningen av svovelkis og kobberkonsentrat ved Løkken verk.

For å lette trekkraftsituasjonen bygde tyskerne banen om til normalspor ved å legge inn en tredje skinne. Dette arbeidet var ferdig i mai 1945, men normalsporet ble aldri tatt i bruk og senere fjernet.

Etter nedleggelsene i 1963 og 1974 ble det meste av materiellet tatt vare på. Samlingen av veteranmateriell er i dag i meget god forfatning og få baner har klart å bevare så mye av materiellet etter nedleggelse.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.