Askerbanen, dobbeltsporet jernbanestrekning mellom Lysaker og Asker. Den var frem til 2011 en del av Drammenbanen, og den nye trasséen ble lagt i tunneler. Strekningen Sandvika-Asker ble tatt i bruk i 2005 og har en kort åpen dagstrekning vest for Billingstad, mens Lysaker-Sandvika ble tatt i bruk i 2011. Her er det en sammenhengende tunnel kalt Bærumstunnelen.  Strekningen Lysaker-Sandvika er 6,7 km og Sandvika-Asker 9,7 km. Askerbanen har en hastighetsgrense på 160 km/t og har ført til betydelig kapasitetsøkning på strekningen vest for Oslo. I 2016 kjøres foruten en del lokaltog, også Vestfoldbanens intercitytog og fjerntogene på Sørlands- og Bergensbanen, flytoget og godstog på denne strekningen

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.