Askerbanen, dobbeltsporet jernbanestrekning mellom Lysaker og Asker. Den var frem til 2011 en del av Drammenbanen, og den nye trasséen ble lagt i tunneler. Strekningen Sandvika-Asker ble tatt i bruk i 2005 og har en kort åpen dagstrekning vest for Billingstad, mens Lysaker-Sandvika ble tatt i bruk i 2011. Her er det en sammenhengende tunnel kalt Bærumstunnelen.  Strekningen Lysaker-Sandvika er 6,7 km og Sandvika-Asker 9,7 km. Askerbanen har en hastighetsgrense på 160 km/t og har ført til betydelig kapasitetsøkning på strekningen vest for Oslo. I 2016 kjøres foruten en del lokaltog, også Vestfoldbanens intercitytog og fjerntogene på Sørlands- og Bergensbanen, flytoget og godstog på denne strekningen

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.