Hen
Den søndre delen av Randsfjordbanen (Hokksund-Hønefoss) inngår i dag i Bergensbanen. Mellom Hønefoss og Randsfjord er banen nedlagt, mens det meste av sporet er bevart. Fra Hen nord for Hønefoss gikk det sidebane til Sperillen (Sperillbanen).
Hen
Av /Mittet/Nasjonalbiblioteket.
Lisens: CCO 1.0

Randsfjordbanen er jernbanestrekningen DrammenHokksundHønefossRandsfjorden (opprinnelig 89,6 km) som åpnet i 1868. Hensikten var først og fremst å gi distriktene langs vassdraget lettere adgang til salg av lokale råvarer til markedene i Drammensområdet, og å styrke byområdets næringsliv, særlig tømmerforedling. Planleggingen og bygging av Drammenbanen til Kristiania i 1870 møtte sterk motstand i Drammen av frykt for å miste en del av dette næringsgrunnlaget.

Randsfjordbanen ble bygd med smalspor, og det samme ble sidelinjene til Kongsberg fra Hokksund i 1871 og til Krøderen fra Vikersund i 1872. Fra 1909 var alle linjene bygd om til normalspor, og elektrifisering innført Drammen-Hokksund-Kongsberg i 1929. Resten av Randsfjordbanen Hokksund-Hønefoss fikk elektrisk drift 1959.

I dag kjøres togene på Bergensbanen langs Randsfjordbanen frem til Hønefoss. I en kort periode (1908–1909) gikk denne trafikken på Krøderbanen med ferge mellom Gulsvik og Krødern og tog til Vikersund da jernbanestrekningen Gulsvik-Hønefoss ikke var ferdigbygd. Fra 1909 frem til 1989 ble togene på Bergensbanen kjørt via Hønefos til Roa på Gjøvikbanen.

På den strekningen Hønefoss–Randsfjord ble persontrafikken nedlagt i 1933, gjenopptatt under andre verdenskrig og nedlagt for godt i 1968. De siste 2,1 km til Randsfjord ble fjernet i 1984.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg