Lokomotiv, rullende kraftaggregat for fremføring av vogntog på skinner.

Det første egentlige lokomotiv ble bygd av engelskmannen Richard Trevithick 1804, men George Stephenson skapte grunntypen for ettertidens lokomotiver og regnes som lokomotivets oppfinner. Damplokomotiv var dominerende i mange land helt frem til ca. 1950; det siste damplokomotiv ble tatt ut av drift ved NSB 1971. Disse er avløst av diesellokomotivog elektrisk lokomotiv.

Dieselelektrisk drift ble forsøkt i Tyskland og Sveits i 1910 og slo i 1930-årene helt gjennom ved jernbanene i USA. I 1879 viste tyskeren Werner Siemens et elektrisk lokomotiv på en utstilling i Berlin, og hans modell fikk interessen opp for elektrisk drift. I Norge bygde jernbanevognfabrikken Skabo det første elektriske lokomotiv 1896. I 1907 ble den privateide Thamshavnbanen elektrifisert, den første statsbane (Oslo–Drammen) 1922. De fleste hovedlinjer i Norge er elektrifisert, med unntak av Nordlandsbanen, Rørosbanen og Raumabanen, som bruker dieselelektriske lokomotiver.

Se også jernbane.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.