Lokomotivhjul av . CC BY SA 3.0

lokomotiv

Norges raskeste tog, Flytoget, trekkes av av et elektrisk lokomotiv. Toget er på enkelte strekninger er det oppe i 160 km/t.

Jernbane (flytoget) av /※. Gjengitt med tillatelse

«Dovregubben», NSBs største damplokomotiv, ble brukt på Dovrebanen fra slutten av 1930-årene.

Jernbane (Dovregubben) av /Kunnskapsforlaget/NTB Scanpix ※. Gjengitt med tillatelse

Lokomotiv, rullende kraftaggregat for fremføring av vogntog på skinner.

Faktaboks

Uttale
lokomotˈiv
Etymologi
av latin ‘sted’ og ‘den som beveger’

Utviklingen

Det første egentlige lokomotiv ble bygd av engelskmannen Richard Trevithick i 1804, men George Stephenson skapte grunntypen for ettertidens lokomotiver og regnes som lokomotivets oppfinner. Damplokomotiv var dominerende i mange land helt frem til ca. 1950; det siste damplokomotiv ble tatt ut av drift ved NSB i 1971. Disse er avløst av diesellokomotiv og elektrisk lokomotiv.

Dieselelektrisk drift ble forsøkt i Tyskland og Sveits i 1910 og slo i 1930-årene helt gjennom ved jernbanene i USA. I 1879 viste tyskeren Werner Siemens et elektrisk lokomotiv på en utstilling i Berlin, og hans modell fikk interessen opp for elektrisk drift. I Norge bygde jernbanevognfabrikken Skabo det første elektriske lokomotiv i 1896.

I 1907 ble den privateide Thamshavnbanen elektrifisert. Den første statsbanen (Oslo–Drammen) ble elektrifisert i 1922. De fleste hovedlinjer i Norge er elektrifisert, med unntak av Nordlandsbanen, Rørosbanen og Raumabanen, som bruker dieselelektriske lokomotiver.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg