Lokomotivhjul av . CC BY SA 3.0

lokomotiv

«Dovregubben», NSBs største damplokomotiv, ble brukt på Dovrebanen fra slutten av 1930-årene.

Jernbane (Dovregubben)
Av /Kunnskapsforlaget/NTB Scanpix ※.

Norges raskeste tog, Flytoget, trekkes av av et elektrisk lokomotiv. Toget er på enkelte strekninger er det oppe i 160 km/t.

Jernbane (flytoget)
Av /※.

Lokomotiv, rullende kraftaggregat for fremføring av vogntog på skinner.

Faktaboks

uttale:
lokomotˈiv
etymologi:
av latin ‘sted’ og ‘den som beveger’

Utviklingen

Det første egentlige lokomotiv ble bygd av engelskmannen Richard Trevithick i 1804, men George Stephenson skapte grunntypen for ettertidens lokomotiver og regnes som lokomotivets oppfinner. Damplokomotiv var dominerende i mange land helt frem til ca. 1950; det siste damplokomotiv ble tatt ut av drift ved NSB i 1971. Disse er avløst av diesellokomotiv og elektrisk lokomotiv.

Dieselelektrisk drift ble forsøkt i Tyskland og Sveits i 1910 og slo i 1930-årene helt gjennom ved jernbanene i USA. I 1879 viste tyskeren Werner Siemens et elektrisk lokomotiv på en utstilling i Berlin, og hans modell fikk interessen opp for elektrisk drift. I Norge bygde jernbanevognfabrikken Skabo det første elektriske lokomotiv i 1896.

I 1907 ble den privateide Thamshavnbanen elektrifisert. Den første statsbanen (Oslo–Drammen) ble elektrifisert i 1922. De fleste hovedlinjer i Norge er elektrifisert, med unntak av Nordlandsbanen, Rørosbanen og Raumabanen, som bruker dieselelektriske lokomotiver.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg