ERTMS er en forkortelse for European Rail Traffic Management System, et nyutviklet europeisk system for styring og sikring av togtrafikken. Det er basert på moderne datateknologi, der all informasjon lokomotivføreren trenger, leses av på en monitor inne i toget. Det betyr at de tidligere utvendige lyssignalene blir overflødige. For å få dette til er det lagt inn baliser i skinnegangen som kontinuerlig registrerer togets størrelse, posisjon og hastighet. Basert på dette, gis informasjon videre via en antenne i toget til lokomotivføreren som tilpasser kjøringen etter den aktuelle situasjon på strekningen.                                                       

Innføring av ERTMS på det norske jernbanenettet ble besluttet høsten 2012, og etter prøvedrift på Østfoldbanens Østre linje høsten 2014, blir denne jernbanestrekningen den første norske som får systemet i full drift i 2015. Etter at denne pilotstrekningen er i drift, vil Bergensbanen, Ofotbanen og Nordlandsbanen bli de neste med ERTMS. Etter planen vil det være fullført innen 2020, mens hele det norske jernbanenettet vil ha systemet innen 2030. De strekningene som i første omgang prioriteres er de med størst behov for oppdatering av gamle signalanlegg 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.