ERTMS er en forkortelse for European Rail Traffic Management System, et europeisk system for styring og sikring av togtrafikken.

Det er basert på moderne datateknologi, der all informasjon lokomotivføreren trenger, leses av på en monitor inne i toget. Det betyr at de tidligere utvendige lyssignalene blir overflødige. For å få dette til er det lagt inn elektronisk utstyrte metallplater (baliser) i skinnegangen som kontinuerlig registrerer togets størrelse, posisjon og hastighet. Basert på dette, gis informasjon videre via en antenne i toget til lokomotivføreren som tilpasser kjøringen etter den aktuelle situasjon på strekningen.

Innføring av ERTMS på det norske jernbanenettet ble besluttet høsten 2012, og etter prøvedrift på Østfoldbanens Østre linje høsten 2014, ble denne jernbanestrekningen den første norske som fikk systemet i full drift fra 2015. Hele det norske jernbanenettet vil få innført ERTMS og trolig ha systemet ferdigstilt rundt 2030. De strekningene som i første omgang prioriteres er de med størst behov for oppdatering av gamle signalanlegg som Bergensbanen, Ofotbanen og Nordlandsbanen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg