smalspor

Sporvidde er den frie avstand mellom skinnenes innerkant på jernbaner og sporveier

Sporvidde av /Wikimedia Commons. Public Domain

Jernbaner med sporvidde mindre enn 1435 mm (normalspor) betegnes som smalsporede jernbaner.

I perioden 1862-1924 ble mange jernbanestrekninger i Norge bygget med smalspor, de fleste 1067 mm. Smalsporede baner var billigere å anlegge enn normalsporede baner. I Norge stod lenge en heftig strid om hvilken sporvidde som skulle være standard. Denne striden ble først endt i og med vedtaket om at Bergensbanen skulle bygges med normalspor.

I perioden 1854-1920 hadde man en situasjon der hovedlinjene ut fra Oslo Østbanestasjon (idag Oslo S) hadde normalspor, mens banene som gikk ut fra Oslo Vestbanestasjon hadde smalspor. Oslos havnebane - godsbanen mellom disse to stasjonene - ble åpnet i 1907. I perioden 1913-1922 hadde denne banen tre skinner på deler av strekningen (slik at både normal- og smalsporede vogner kunne kjøres der).

Der smalt og bredere spor møtes får man "sporbruddstasjoner".

Vestfoldbanen (strekningen Drammen-Larvik) og Hortenlinjen (Skoppum-Horten) var de siste norske banene som ble bygget om fra smalspor til normalspor. Det skjedde i 1949. De gjenværende norske smalsporbanene ble nedlagt.

Historisk liste over smalsporede jernbaner i Norge

1067 mm

  • Kristiania V-Drammen-Larvik-Skien G
  • Drammen-Hønefoss-Randsfjord
  • Hokksund-Kongsberg
  • Vikersund-Krøderen
  • Lier-Svangstrand
  • Holmestrand-Hvittingfoss
  • Skoppum-Horten
  • Tønsberg-Eidsfoss
  • Eidanger-Brevik
  • Arendal-Treungen
  • Grimstad-Rise
  • Lillesand-Flaksvatn
  • Stavanger-Egersund-Flekkefjord
  • Egersund P-Egersund G
  • Ganddal-Ålgård
  • Bergen-Voss
  • Hamar-Røros-Støren-Trondheim
  • Finneid-Sulitjelma

1000 mm

  • Løkken-Thamshavn
  • Trondheim sporvei og Gråkallbanen

750 mm

  • Sørumsand-Skulerud
  • Nesttun-Os
  • Sjønstå-Hellarmo (Sulitjelmabanen)

600 MM

  • Denne sporvidden er brukt på flere anleggs- og industribaner foruten hos Forsvaret, men ingen av disse har hatt offentlig personbefordring.

Kommentarer (1)

skrev Kjartan Kvernsveen

Hei Tor!Tillot meg å foreslå litt "mekking" på noen av Bjørn Holøs gamle tekster.hilsen Kjartan

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg