Ofotbanen

Persontog over Norddalsbrua på Ofotbanen. Brua er 180 meter lang og største høyde er 40 meter. Traseen ble overført til en ny betongbru litt lengre nord i 1988.
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0

Ofotbanen fra Narvik til riksgrensen og den svenske fortsettelsen av banen til malmfeltene ved Kiruna.

Av /Store norske leksikon ※.

Ofotbanen, jernbane fra Narvik havn til riksgrensen mot Sverige ved Vassijaure. Banen er 41,9 km. Største stigning er ca. 17 ‰ (17 meter per kilometer), og høyeste punkt er ved Vassijaure, 521 moh. På svensk side er banen (Malmbanan) direkte knyttet til det svenske jernbanenettet.

Ofotbanen ble bygd for transport av jernmalm i svensk Norrland (Luossavaara og Kiruna–Gällivare) til isfri havn ved Atlanterhavet. Banen åpnet i 1902 og ble elektrifisert i 1923.

Malmtransportene mellom Kiruna og Narvik var i 1990-årene på ca. 15 mill. tonn årlig. Fra 1996 er malmtransporten organisert i selskapet Malmtrafik AB (på norsk side datterselskapet Malmtrafikk A/S), der gruveselskapet LKAB eier 51 % og Norges Statsbaner og svenske Statens Järnvägar eier 24,5 % hver.

Persontrafikken er de siste årene blitt drevet av forskjellige private selskaper.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg