Norges Statsbaner (NSB), tidligere navn på det som nå er Vy, Bane NOR og en rekke andre norske jernbaneselskap.
Faktaboks
- Også kjent som
-
Norges Statsbaner
Jernbaneselskapet Norges Statsbaner (NSB) ble etablert 1. mars 1883 og fikk ansvaret for samordning av det meste av norsk jernbanevirksomhet; både innen person- og godstransport. I tillegg fikk det også ansvar for all infrastruktur som banelegeme, stasjoner og signalsystemer.
I 1996 ble NSB delt i to, der særlovsselskapet NSB BA fikk ansvaret for trafikkgjennomføringen, mens Jernbaneverket overtok infrastruktur og trafikkstyring. Gradvis ble NSBs virksomhet ble skilt ut i en rekke datterselskaper (noen av dem delprivatiserte):
- busstransport: Nettbuss AS (etablert 1996)
- godstransport: CargoNet AS (etablert 2001) og Ekspressgods (etablert 2002, avviklet 2003)
- vedlikehold: Mantena (etablert 2001) og MiTrans (etablert 1999, overført til Mantena i 2004)
- eiendomsforvaltning: ROM Eiendom AS (etablert 2001)
NSB BA hadde fortsatt ansvar for persontrafikken.
I forbindelse med Jernbanereformen 2017 ble togdriften satt ut på anbud. Ansvar for togsettene ble skilt ut i selskapet Norske Tog og billettsalget ble skilt ut i Entur (begge etablert 16. juni 2016). Som en konklusjon på dette ble den gjenværende delen av det tidligere NSB i 2019 gitt det nye navnet Vy.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.