Aurskog-Hølandsbanen, nedlagt smalsporet jernbane (sporvidde 750 mm) mellom SørumsandKongsvingerbanen og Skulerud i Aurskog-Høland kommune, Akershus; 56,4 km lang. Banen ble åpnet etappevis som privatbane. Selskapet Urskogbanen anla strekningen Bingsfos–Bjørkelangen, åpnet 1896. Selskapet Hølandsbanen anla strekningen Bjørkelangen–Skulerud, åpnet 1898. Før åpningen til Skulerud ble de to selskapene slått sammen til Urskog-Hølandsbanen. Den siste strekningen Bingsfos–Sørumsand ble åpnet 1903. Banen ble overtatt av NSB 1945 og fikk 1947 navnet Aurskog-Hølandsbanen. Den ble nedlagt 1960.

I 1966 ble det startet museumstogkjøring på den 2,5 km lange strekningen Fyen–Bingsfos-Fossum. Sporet på strekningen Fyen-Sørumsand (ca 0,8 km)var da fjernet, men ble reetablert på dugnad. Først til Presterud i 1968 (ca 0,3 km), så til Sørumsand i 1989. 

På Sørumsand er det oppført en stasjonsbygning som kopi av stasjonsbygningen på Bjørkelangen, en vognhall og en kombinert lokomotivstall og verksted som er en eksteriørmessig kopi av Urskog-Hølandsbanens verksted på Bjørkelangen.

Den bevarte strekningen ble fredet i 1982.

Urskog-Hølandsbanen er kjent under navnet "Tertitten". Navnet er avledet av betegnelsen "tertiær (tredjeklasses) jernbane." Fra og med 1991 begynte Urskog-Hølandsbanen å kjøre museumstog også vinterstid, noe banen per 2016 er alene om blant de norske museumsbanene.

  • Aspenberg, Nils Carl: Glemte spor, 1994, 69–75, isbn 82-91448-00-0, Finn boken
  • Borgersen, Erik m.fl., red.: Tertitten: Urskog-Hølandsbanen 1896–1986, 1986, isbn 82-991439-1-8, Finn boken
  • Dahl, Hans Fredrik & Finn Halling, red.: Banen og bygda: Tertitten gjennom 100 år, 1996, isbn 82-991439-2-6, Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.