Artikkelstart
Paul Due, norsk arkitekt, spesielt kjent for å ha tegnet et stort antall jernbanestasjoner.
Paul Due. Levanger jernbanestasjon som stod ferdig i 1902. Due tegnet et stort antall jernbanebygninger. Flere av bygningene han tegnet rundt århundreskiftet er, som stasjonsbygningen i Levanger, preget av den såkalte Hannover-stilen, der elementer fra flere middelalderstilarter er brukt ved siden av hverandre. I forgrunnen sees litt av den nyanlagte stasjonsparken.
Hamar stasjon, 1896.
Grefsen stasjon på Gjøvikbanen. Den stod ferdig til åpningen av banen herfra til Røykenvik i 1900.
Athenæum, Akersgata 18, Oslo, 1871-73.
Paul Due, norsk arkitekt, spesielt kjent for å ha tegnet et stort antall jernbanestasjoner.
Due ble utdannet i Hannover. Han praktiserte i perioden 1857–1865 i USA, hvor han blant annet var med å planlegge Sørstatenes festningsanlegg ved Richmond. Tilbake i Norge tegnet Due i kompaniskap med Bernhard Steckmest i 1870–1890 flere betydelige anlegg i Oslo, blant annet Athenæum-komplekset ved Wessels plass (1871–84), bebyggelsen rundt Sehesteds plass (ca. 1880) og Det engelske kvarter ved Solli plass (1882–86, revet 1965).
Som arkitekt for Statsbanene fra 1890 til omkring 1910, tegnet han et stort antall jernbanestasjoner, deriblant stasjonsbygningen i Hamar. Fra ca. 1900 overlot han etter hvert mye av tegningen av stasjonene til sin sønn Paul Armin Due. Paul Due tegnet også stasjonsbygningene til Holmenkollbanen, åpnet 1898. Han må regnes med blant de betydeligste av historismens arkitekter på slutten av 1800-tallet, og landets ledende jernbanearkitekt. Hans større anlegg, og også flere villaer i Oslo, bærer preg av Hannover-skolens interesse for middelalderarkitektur, mens jernbanestasjonene i tre for en stor del er utført i sveitserstil og dragestil.
Due var medstifter, formann og æresmedlem av Den Norske Ingeniør- og Arkitektforening.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.