Hamar stasjon, 1896.

. begrenset

Grefsen stasjon på Gjøvikbanen. Den stod ferdig til åpningen av banen herfra til Røykenvik i 1900.

Øyvind Reisegg. begrenset

Athenæum, Akersgata 18, Oslo, 1871-73.

Lars Mæhlum. begrenset

Paul Due, norsk arkitekt. Han ble utdannet i Hannover. Due praktiserte i 1857–65 i USA, hvor han blant annet var med å planlegge Sørstatenes festningsanlegg ved Richmond. Tilbake i Norge tegnet Due i kompaniskap med Bernhard Steckmest i 1870–90 flere betydelige anlegg i Oslo, blant annet Athenæum-komplekset ved Wessels plass (1871–84), bebyggelsen rundt Sehesteds plass (ca. 1880) og Det engelske kvarter ved Solli plass (1882–86, revet 1965).

Som arkitekt for Statsbanene fra 1890 til omkring 1910, tegnet han et stort antall jernbanestasjoner, deriblant stasjonsbygningen i Hamar. Fra ca. 1900 overlot han etter hvert mye av tegningen av stasjonene til sin sønn Paul Armin Due. Paul Due tegnet også stasjonsbygningene til Holmenkollbanen, åpnet 1898. Han må regnes med blant de betydeligste av historismens arkitekter på slutten av 1800-tallet, og landets ledende jernbanearkitekt. Hans større anlegg, og også flere villaer i Oslo, bærer preg av Hannover-skolens interesse for middelalderarkitektur, mens jernbanestasjonene i tre for en stor del er utført i sveitserstil og dragestil. Due var medstifter, formann og æresmedlem av Den Norske Ingeniør- og Arkitektforening.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.