Polske krigsfanger i arbeid på Nordlandsbanen, sannsynligvis i 1944.

Polske krigsfanger i arbeid på Nordlandsbanen av Ingart Markussen/Saltdal kommunes fotoarkiv. Gjengitt med tillatelse

Nordlandsbanen, jernbanestrekningen fra Hell i Trøndelag til Bodø; 697,2 km. Vanligvis brukes betegnelsen på den 729 km lange strekning fra Trondheim til Bodø. Banen er dieseldrevet i hele sin lengde.

Det første stortingsvedtaket om anleggelse av banen gjaldt strekningen fra Hell til Sunnan, og er fra 1894. Nordlandsbanen ble åpnet i mange etapper:

Strekningen Tverrånes (Gullsmedvik)–Storforshei ble åpnet allerede 1904 som den private Dunderlandsbanen, drevet av NSB fra 1942.

Under andre verdenskrig ble arbeidet med Nordlandsbanen forsert og banen ble tatt i bruk til Grønnfjelldal i 1943. På banen arbeidet tvangsarbeidere fra mange okkuperte land. Banen passerer Polarsirkelen sør for Stødi stasjon i Saltdal og har sitt høyeste punkt på Saltfjellet, 680 meter over havet. Den er dieseldrevet.

Stasjonsbygningene langs banen ble for Hell–Sunnanbanens del tegnet av Paul og sønnen Paul Armin Due. Paul Due stod for stasjonene på den sørligste delen frem til og med Levanger, bortsett fra Hell stasjon, denne og stasjonene fra Levanger til Sunnan ble tegnet av Paul Armin Due. Stasjonene videre nordover ble tegnet av NSBs arkitektkontor.

Fra Grong går Namsosbanen (for tiden uten trafikk) og fra Finneid nær Fauske gikk den private Sulitjelmabanen (nedlagt 1972).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.