Linjegods

Linjegods logo trykt på et tøystykke. Ett tallet symboliserer nr. 1 i bransjen.
Linjegods

Artikkelstart

Linjegods AS var et norsk transportselskap. Fra 1. januar 2007 heter selskapet Schenker AS.

Selskapet be grunnlagt 15. september 1972 ved at NSB sammen med flere lokale og regionale ruteselskaper opprettet et landsomfattende enhetlig godsrutesystem. Siden 2006 har selskapet vært en del av DB Schenker etter at Transportinvest AS i 2005 solgte aksjene til DB Schenker.

Historikk

Linjegods ble stiftet på grunnlag av den såkalte «stykkgodsavtalen» mellom daværende NSB og Norges Rutebileierforbund (NRF). Tanken var å etablere et selskap som kunne kombinere jernbane- og rutebilvirksomhet.

Selskapet var også et resultat av reformer i samferdselspolitikken etter andre verdenskrig. Samlasttrafikk med jernbane økte i omfang og det ble også et større marked for speditørene. Norske Godslinjer AS samarbeidet tidlig med jernbanen og leide jernbanevogner til gods de ekspederte. Flere samlastbedrifter så at det var et marked for å fylle opp jernbanevogner med stykkgods på trafikksterke strekninger til lavere priser enn det NSB kunne tilby.

Daværende samferdselsminister Håkon Kyllingmark uttrykte på et møte mellom NSB og NRF den 10. juli 1969 at staten var positiv til etablering av et bedre stykkgodssystem. Det politiske grunnlaget for Linjegods ble lagt i Stortingsmelding nr 96/1969-70 om erfaringene med samferdselsloven og Stortingsproposisjon nr. 154/1969-70 om godkjennelse av stykkgodssamarbeidet mellom NSB, NRF og Godscentralen.

I mai 1971 la Samferdselsdepartementet frem en justert proposisjon, nr. 150/1970-71, som ble vedtatt i Stortinget 10. juni 1971. I januar 1972 ble det etablert et styre for Linjegods AS og i mars 1972 ble det etablert et interimsekretariat for å forberede etableringen av Linjegods AS. 16. mai 1972 godkjente Stortinget etablering og finansiering av selskapet. Første ordinære styremøte i selskapet ble gjennomført 15. september 1972.

Linjegods sine eiere ved etableringen var:

  • NSB (47,5 %)
  • NRF (47,5 %)
  • Thagaard Investment (5 % )

1. januar 1973 disponerte Linjegods 70 terminaler og 4500 ekspedisjonssteder og hadde nesten 3000 ansatte. Eierforholdet ble endret i 1980 ved at NSB og Rutegods – senere Transportinvest (TI) eide 50 prosent hver. I 1984 kom svenske Bilspedition inn som eier med 20 prosent, mens NSB og Transportinvest (TI) satt med 40 prosent hver. I 1992 solgte NSB seg ut slik at TI eide 67 prosent og Bilspedition 33 prosent.

I 1992 overtok Bilspedition (BTL) NSBs aksjer. Bilspedition ble på sin side overtatt av det tyske DB Schenker fra 1998 under navnet BTL. DB Schenker, som er en del av Deutche Bahn, overtok alle aksjene i Linjegods i 2005.

Linjegods AS hadde cirka 1100 ansatte, 30 terminaler og en omsetning på over 2 milliarder kroner da selskapet ble solgt til DB Schenker i 2005. DB Schenker i Norge fikk 1400 ansatte og en omsetning på 3,2 milliarder kroner årlig. Konsernet er representert i over 100 land og har på verdensbasis 1100 kontorer.

DB Schenker i Norge har røtter tilbake til 1916 da selskapet Einar Sundbye AS ble stiftet. Gjennom en rekke fusjoner og oppkjøp ble Einar Sundbye AS en del av DB Schenker, som har røtter tilbake til 1872. Gottfried Schenker startet Schenkerselskapene i 1872 i Wien i Østerrike.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Hølmebakk, Arnstein (1988). Den stygge andungen, Linjegods AS
  • Linjegods AS, 25 år 1972–1997
  • Spurkeland, Einar, Odd Hamnøy (2016). Schenker AS: 100 år i Norge 1916–2016, DB Schenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg